Terug naar de kust alweer

Donderdag 21 september 2023

Na een ietwat vermoeiende dag van gisteren is het nu wat rustiger in het dagprogramma.

Het weer is bewolkt en dat blijft zo de hele dag met een temperatuur van rond de 20°. In ieder geval droog weer. Na de informatie bijeenkomst is er een lezing over de componist Domenico Scarlatti, maar daar doen wij deze keer niet aan mee. Even op adem komen en wat rust nemen want de waarschijnlijk speelt de airco in de bus en op de boot een beetje parten. Wat rust nemen met paracetamol doet wonderen. Ondertussen vaart de boot door de sluis van Begaúste en komen we aan de lunch toe.

Na de lunch staan de bussen klaar voor een rit naar de Quinta do Seixo, eigendom van het huis Sandeman, van de beroemde port wijnen. Rondleidingen en proeverij van twee soorten staan gepland, maar wij houden het op aqua. Vervolgens rijden we naar het stadje Lamego waar we slechts de buitenkant van een kathedraal kunnen bezoeken omdat binnen de rozenkrans wordt gebeden met nogal luid te horen op de binnenplaats. Geen toegang voor toerisme. Vandaar zou je op de trap naar beneden kunnen, maar de treden zijn vochtig en wellicht glibberig en meer dan 500 treden. Dus wordt gekozen om de bus niet in zijn eentje te laten afdalen. Onderaan bij de trap zien we de moedigen onder ons en samen nuttigen we koffie en laten Lamego voor wat die is om terug te keren naar de boot. Vanavond wacht ons een Portugees avond. We zullen zien. Her diner was op zijn Portugees; vooraf keuzes gemaakt. Maar wat op papier aardig en smaakvol lijkt komt in de praktijk soms iets anders uit de verf. Ik zal je de details bij deze besparen. Goed voor de lijn in ieder geval.

Bijna in Spanje

Woensdag 20 september 2023

Vroeg uit de veren vanmorgen want, en dat niemand verbazen, er staat een forse busreis op de agenda. Een van onze tafelgenoten is vandaag jarig en nu hadden we een leuk plannetje bedacht. Via de receptie kregen we een stel ballonnen en die zijn gisteravond alvast opgeblazen. Dus vanmorgen vóór het ontbijt moest de stoel worden versierd en dat is gelukt. De verrassing was kompleet voor de jarige Ed die 76 werd. Na het ontbijt om 08:15 uur richting Salamanca, een rit van ongeveer 130 km en bijna twee uur. De weg is rustig en om 10:00 (Portugese tijd) parkeren in het centrum van Salamanca.

Halverwege is een hydrotechnische pauze ingelast terwijl dat bij aankomst ook een item is.

De grote hoeveelheid kunst en zo maken het lastig om een keuze te maken. Salamanca staat op de Werelderfgoedlijst van de UNO. De oude en de nieuwe kathedraal met de universiteit worden in ieder geval aangedaan. Tijd voor de wederom uitgebreide lunch. Hierna tijd voor eigen invulling. Van shoppen of terrasje komt weinig terecht, het is siësta, dus alles is gesloten. Ook musea hebben hier last van.

Het laatste uur kan toch nog ingevuld worden in het museum LIS, maar daarna rap naar de bus. Na een even lange terugreis is het uitgebreide Portugese diner aan de beurt. Daarvoor is vanmorgen een formuliertje ingevuld met keuze menu. Zo was er onder meer keuze uit speenvarken, zeebaars of tournedos. Ik laat in het midden wat onze keuzes waren. Het was een gezellige boel met anekdotes over en weer.

Moe maar voldaan legden we ons te ruste. Tot morgen.

Nog steeds op de rivier

Dinsdag 19 september 2023

Na een enigszins goed gevuld programma van gisteren was het goed om tijdig de nachtrust in te gaan, goed geslapen dus. Tegen 06:00 uur horen we heel rustig de motoren op gang komen en gaat de boot naar de volgende bestemming. Afgelopen nacht lag die aan de kade van Pinhão. Nu gaat die verder naar Castelo Rodrigo en Barca d'Alva. Onderweg is tijd ingeruimd voor een lezing over de geschiedenis van het ontstaan van Portugal aangevuld met de actuele informatie vanaf de Anjerrevolutie in 1974 door Arendo Joustra. Tijd voor andermaal het uitgebreide lunch buffet waarna we ons moeten klaarstomen voor de excursie naar Castelo Rodrigo.

Het weer is prima, onbewolkt en rond de 23°. Onderweg hebben we allemaal een oortje zodat de begeleidster goed verstaan is.

Vanavond is het captain's diner.

Speciaal daarvoor hebben we kleding meegenomen en de foto's laten later wel zien wat het resultaat is. De boot vaart naar Barca d'Alva waar we aan land gaan. De Spaanse grens is hier vlakbij.

Met de bus naar Castelo Rodrigo, een schattig klein dorpje hoog gelegen waar de amandel teelt en olijven de broodwinning zijn. Vandaar een geweldig uitzicht over de rivier en een glimp van Spanje in de verte.

Morgen gaan we van hieruit met de bus naar Salamanca, ongeveer twee uur heen en weer terug.

Het eten en consumpties zijn een weldaad, we hebben nog geen cent uitgegeven ook niet aan drinken, immers alles is inclusief en je wordt rijkelijk verzorgd. Zowel het ontbijt als de lunch en diner zijn zeer overdadig en in buffet. Echt teveel om op te noemen. We genieten ervan en met de wetenschap dat we iedereen stinkend jaloers maken. Maar weet wel alles is inbegrepen, maar de prijs was er ook naar.

Vandaag de rivier op

Maandag 18 september 2023

De eerste nacht op de boot zit erop. Weer eens goed geslapen. Gisteravond nog lang in het restaurant gezeten om na te kletsen. We zitten aan een vooraf vastgestelde tafel in ons geval met 8 personen. De hele reis blijven we bij deze personen. Het is even aftasten, maar dat went snel.

Het weer is mistig en erg fris, maar het klaart al snel weer op. Na het uitgebreide ontbijt, uiteraard weer aan dezelfde tafel, is er een voordracht over een Friese dichter/scheepsdokter. Tegen lunchtijd melden we ons weer voor een rijkelijke buffet lunch. In gedachten de woorden van de cruiseleiding dat het ultieme doel moet zijn om eind van de week drie kilo te zijn aangekomen. Ondertussen varen we door de eerste sluis, niet zo heel spectaculair, er volgen er nog meerdere.

Hierna naderen we de spectaculaire sluis van Carrapatello met een hoogteverschil van 35mtr. Een hele beleving, wel iets anders dan in Belfeld. Ondertussen hebben de weergoden ontdekt dat wij ook goed weer verdiend hebben en gaat de zon uitbundig schijnen. De boot vaart rustig kabbelend verder langs prachtige landschappen en wijngaarden.

De boot legt aan bij het Douro museum in Régua waar we uitgebreide uitleg krijgen met het nodige historische besef. Lopen doen we naar de klaarstaande bussen. De totale groep is verdeeld over drie bussen. De eerste stop is bij het landgoed Mateus. Die van de rosé wijn. Het landhuis wordt bezichtigd. Min of meer in convooi rijden we naar een wijnmakerij. Onderweg worden we wegwijs gemaakt over deze wijnstreek. Maar hier wordt geen Port gemaakt, dat heeft met de ligging te maken. Muskadet wijnen zijn hier troef en bij aankomst bij de grote coöperatie krijgen we naast uitgebreide uitleg ook deze likeurachtige te proeven alvorens de traditionele wijnmakerij te aanschouwen. Daarna is het tijd voor een rijkelijk diner. Tegen 21:30 uur rijden we naar de boot die inmiddels in Pinhão ligt aangemeerd. Dit is een piepklein dorpje met 400 inwoners en de bussen kunnen ternauwernood hun weg vinden

De eerste dag in Porto

Zondag 17 september 2023

Na een korte en soms onrustige nacht worden we keihard tot de werkelijkheid geroepen zo rond05:00 uur, wantom 06:30is het melden op de luchthaven. Shuttlebus brengt de reizigers. Ontbijt was er helaas nog niet, maar de balie medewerker was zo vriendelijk om een ontbijt pakketje samen te stellen zodat van een lege of nuchtere maag geen sprake meer is.

Het weer in Hoofddorp is redelijk met een beetje motregen en niet al te fris. Een goed begin dus. Vanuit Hoofddorp naar een ander hotel van dezelfde keten en daar overstappen op een grotere shuttlebus die ons stipt op tijd naar de luchthaven brengt. Allemaal zo gepiept.

Er stond ons al iemand van de organisatie op te wachten en wijst ons de juiste weg. Alles is nog lekker rustig op deze vroege ochtend. Inchecken gaat gesmeerd net als de security check. Maar dan nog bijna ander halve kilometer lopend naar de gate van vertrek. Gelukkig af en toe onderbroken met een loopband.

Helemaal aan het einde van de D pier wachten tot de instapprocedure begint. Wij zijn duidelijk niet de enigen en naast elkaar zitten in het vliegtuig is er niet bij. Leinie zit achter mij en kan dus een oogje in het zeil houden.

Tegen 12:00 uur lokale (het is hier één uur vroeger) landen we in Porto. Als de hele club de koffers heeft gaan we met de bus naar de stad. Maar, de boot moet nog gereinigd worden van de eerdere cruise en kan pas om 16:00 worden vrijgegeven. We maken van de nood een deugd en slenteren door Porto met af en toe wat koffie met wat lekkers. Ook pakken we de kabelbaan die naar de hoger gelegen brug leidt. Zo zijn we op tijd bij onze boot en gaan aan boord. Een mooie hut is ons gegund. Nadat alles is ingeruimd en geordend is het even rusten geblazen. Om 18:30 is er info bijeenkomst en veiligheidsinstructie.

Tegen 20:00 is dan het diner, we laten ons verrassen. Iedereen wordt een vaste tafel toegewezen en dat geldt voor de hele reis. Benieuwd wie de tafelgenoten zijn.
Overigens, het is hier typisch Hollands weer, dus regen, wind en nauwelijks 17°.

Op weg naar Porto

Zaterdag 16 september 2023

Vandaag staan we in de startblokken om weer een avontuur tegemoet te gaan. Omdat we zondagmorgen vroeg al vertrekken vanaf Schiphol verblijven we de avond tevoren nabij Schiphol zodat we op tijd zijn.
Deze keer gaat de reis naar Portugal. Vanaf Schiphol vliegen we naar Porto en daar schepen we in op de MS Queen Isabel voor een unieke cruise over de rivier de Douro.
We proberen je via dit medium op de hoogte te houden van het verloop van deze reis, voor zover de tijd daarvoor dat toelaat.
Met de trein vanuit Venlo zijn we comfortabel onderweg en met been shuttlebus komen we bij het gereserveerde hotel. Na een slaapmutsje leggen de reizigers zich te ruste.

Terug naar Nederland

Maandag 5-juni-2023

De laatste dag van deze Concertreis is aangebroken. Dat betekent vroeg uit de veren. Punctueel om 06:00 uur gaat de ontbijtzaal open. Zoals iedere ochtend is het wederom hommeles bij de twee koffiezetapparaten, maar na enig gesleutel door de zeer behulpzame en geduldige keukenhulpjes lukte het dan toch om iedereen van het gewenste bakkie te voorzien. Tegen 07:00 uur waren de koffers in het bagageruim en vertrok de bus. Na anderhalf uur was de eerste stop. Zowel de reizigers als de bus zelf hadden dorst. In het wegrestaurant nabij Aisterheim ging dat bijvullen gesmeerd waarna we de reis vervolgen. In de shop keken we nog even rond en verbazen over de prijzen. Gisteravond betalen voor 6 zakjes Mozart kugel 17,50 en hier vragen ze bijna 8 €uro voor één zakje. Doorrijden tot de volgende stop, dat zal in Duitsland zijn. Hopelijk gaat de grens overgang soepel. De grensovergang ging heel soepeltjes. In de buurt van Hunderdorf wordt de lunch stop gemaakt. Tot vlakbij Frankfurt wordt door gereden en gewisseld van chauffeur. Tot nu toe gaat de reis voorspoedig. Het weer is een beetje benauwd, veel bewolking en temperatuur van rond 20°. Even voorbij Würzburch staat het stil en lange vertraging. De chauffeur besluit om drie kwartier pauze in te lassen anders komt hij in de knoop met de rijtijden. We stoppen bij Würzburch nord Raststätte waar het een prachtig uitzicht biedt genietend van versnapering. De laatste stop is bij Weiskirchen waar ook de chauffeur wisselt. Van die gelegenheid wordt gebruikgemaakt om iets eetbaars te kopen. Het duurt nog zeker tot 21:00 voordat we terug in Roermond zijn. Intussen contact gehad met de taxi die ons naar huis brengt. Tegen 21:30 zijn we weer thuis.

De derde dag in Wenen

Zondag 4-juni-2023

Vroeg op, maar de ontbijt zaal gaat pas stipt 07:00 uur open. Om 08:15 wandelen we met zijn allen richting west bahnhof en gaan met de metro naar de Karls kirche. Als de mis om 10:00 uur begint hebben we er al heel wat inzingen opzitten zowel beneden als boven bij het orgel. De mis wordt mooi en sfeervol opgeluisterd en na de dienst verkast het koor naar beneden vanwaar het aanwezige publiek getracteerd wordt op een mooie afsluiting. Een goede muzikale afsluiting van deze reis. Met het OV naar de uitvalsbasis waar de laatste omkleedparty een feit is. In nauw overleg wordt besloten het Wiener stadspark te bezoeken en het meest logische vervoer is natuurlijk de metro. Na enig zoeken en vragen komen we uit bij het beroemde gouden beeld van Johan Straus. Sommigen meenden aanvankelijk te moeten uitkijken naar Mozart, maar het is toch Straus. Het is er gezellig druk en onder het genot van een heerlijk fruitig ijsje sluiten we deze middag af. Om 16:30 staat de bus immers weer klaar om ons naar het afscheids maal te brengen. Dat blijkt in Grinzing te zijn. Op zijn oud boeren fluitjes met käse en wurst platte, salades en diverse worst en vlees. Door het ophogen van het alcoholgehalte kwamen steeds meer stemmen los en werd de sfeer prima. De terugreis moeten we zelf regelen in verband met de rijtijden van onze chauffeur Marco. Zo sluiten we deze reis af nadat we op verzoek voor de collega’s van het RMK Mozart kugel hebben ingeslagen. Morgen om 07;00 uur vertrek huiswaarts.