botervliegje.reismee.nl

de hoofdstad van Malta...

Ja, je moet wellicht even nadenken, maar dat is: La Valletta. Vandaag hebben we deze zeer oude vestingstad eens rustig bekeken. Met de bus erhaar toe. Malta staat bekend om zijn oeroude BEDFORD bussen uit het jaar nul, maar niks hoor: allemaal splinternieuwe gelede bussen die verzorgd worden door ARRIVA. Geen enkele beroemde oude bus gezien, zeker niet in het oude centrum. Busvervoer is prima geregeld, al rijden die ook allemaal verkeerd.(links). Vandaag dus dus maar geen experiment om te proberen rechts te rijden uitgehaald.

Deze stad is vol met geweldige kunst, zoals de Johannes de doper kerk gebouwd door de Johaniters. Een kunstwerk op zich en dan nog de inrichting, van de ene verbazing rol je in de andere.Maar er is ook een museum over de oorlogen: er is enorm gevochten om dit strategische eiland in beide wereldoorlogen, hoewel er nauwelijkis schade is aan de kunstwerken. Alles op dit eiland is en wordt gebouwd met mergelstenen, daar hebben ze er kennelijk genoeg van liggen.

Het taaltje wat ze hier spreken daar is geen touw aan vast te knopen, ook in geschrift niet. Het lijkt qua uitspraak een beetje arabisch. Misschien beinvloed door Libie met een vleugje Italie. Soms herken je iets Italiaans. Maar verder wordt er ook veel engels gesproken en daarmee kun je je overal redden. Malta heeft sinds kort ook de euro en dit is dus wel makkelijk.

Van slapen komt 's nachts niet veel terecht: het verkeer raast pal onder ons hotelraam en begint 's morgens al heel vroeg en gaat door tot laat in de nacht. Maar je moet er wat voor over hebben als je voor een dubbeltje geboekt hebt. Verder prima hotel. We kunnen zelfs boven op de 8ste etage op het dak met een zwembad en geweldig uitzicht over de boulevard.

Aan de boulevard lekker gegeten en er is veel op de menukaart waar bijna overal GV (glutenvrij) bij staat. Een weldaad.. En de prijzen vallen ook erg mee.

Morgen willen we naar een eiland hiernaast: GOZO. Zal wel niet met de auto kunnen, daar is die niet op berekend, dus we nemen maar de ferry.

jeu en truus

Jullie doen maar,eten gewoon glutenvrij
Wij moeten het doen met vleesvrij,in verband met de kosten
Want je weet wel dat wij alles wat we aan geld over hebben,dat word naar Griekenland gestuurd,want dat zijn arme mensen,denk daar maar eens aan
Flauwe kul terzijde wij wensen jullie prettige dagen op Malta

piet en sjoukje.

Leinie houd de hand op de knip,voor dat je er erg in hebt koopt hij nog meer zakmessen, stuurt ze op naar Ned en begint hier een handeltje in zakmessen.