botervliegje.reismee.nl

Een hele dag in TRIER

De lucht voorspelt weinig goeds en terwijl we aan het ontbijt zitten begint het te kletteren.
Om 10.30 uur is er voor ons een rondleiding geregeld, dus dan worden de regenpakken ook nog eens stofvrij gemaakt.
En inderdaad die regenpakken hebben goede dienst gedaan. De rondleiding begon bij Porta Nigra en na een uitgebreide uitleg ging het verder langs allerlei historische gebouwen en gedenktekens, kerken en tot slot van de rondleiding de keizerthermen.
Inmiddels was het middaguur en we haastten ons terug naar Porta Nigra, want daar was een eetgelegenheid bespeurd. Trouwens er zijn er genoeg in deze toeristenstad. Tot en met het middaguur kwam de regen met bakken uit de hemelsluizen naar beneden. Soms hadden we even geluk dat er een uitleg was in de Dom, dus eventjes regenvrij, of nabij de evangelische kerk en de thermen waar we dan droog konden worden.
De lunch namen we in Theo\'s stube, maultaschensuppe ondermeer. We besloten na bezichtiging van Porta Nigra, ook een kijkje te nemen in Karl Marx\' haus. Die is in 1818 in Trier geboren en natuurlijk een aanleiding om de 195ste verjaardag te vieren. Uitgebreid wordt daar ingegaan op de historie en ontwikkeling die Marx teweeg heeft gebracht. op de terugweg nuttigen we iets vloeibaars, want daar waren de kelen wel aan toe.
Midden op het plein rond Porta Nigra struikel je, of je het nou wilt of niet, over bijna honderd replica\'s van Karl Marx. Allemaal, hoe kan het ook anders, In fel rood of een tintje lichter. Na afloop van de festiviteiten zijn ze te koop (ook nu al...) voor € 300.! Doen we maar effe niet, want die zijn met ruim een meter toch iets te fors om mee te torsen op de fiets.
Op de fietstocht terug naar het hotel werden we wederom verrast met een fikse bui en soms een klap onweer. Het hotel ligt ongeveer 7 km buiten de stad. Onze fietsen stonden in een bewaakte fietsparkeerplaats (ja zo heet dat hier) voor een paar luttele eurotjes. Ook bij het hotel staan de fietsen keurig in de kelder. Ook vanavond is het avondeten een surprise menu, te beginnen met aspergesoep met een flinke dot room, daarna een soort stoofvlees met aardappel en gesneden groente. Heel lekker en als toetje een kaasplateau. Daarbij nuttigen we een fles moselwijn en weizenbier. Moe en voldaan leggen we ons te ruste.