botervliegje.reismee.nl

Rotorua op zondag en Taupo op maandag

Zondag begint weer met prima weer, ongeveer 24 gr overdag, maar met een koude start in de morgen. Als de zon eenmaal schijnt is die ongenadig en zonder goed insmeren ben je binnen de kortste keren verbrand. Het schijnt dat hier de ozonlaag erg dun is. Ondanks dat het hier lekker warm is verwondert het ons dat elk hotelbed voorzien is van een elektrische onderdeken om je op te warmen?? Overdaad bij dit klimaat.
Overdag prima voor ons dus met de nodige smeersels factor 50 zonnebrand per dag redden wij het wel. Rotorua is bekend van vulkanische geisers en daar gaan we dus op af. Een groots aangelegd terrein op precies uitgestippelde paden, volgens plan om geen gevaar te lopen op verbranding. Maar de geur van zwavel is niet te vermijden. Tussen wolken van stoom en zwavel banen we ons een weg door de drukte, want ondanks de zondagmorgen is het al aardig druk.
Alles bij elkaar de moeite van het bezoek waard, zeker omdat we weer van senioren korting konden genieten.
Het uploaden van foto\'s is nog steeds een probleem, maar zodra het kan gaan er weer foto\'s de lucht in.
Na de geisers is het weer tijd voor een portie cultuur. In het centrum van Rotorua staat een voormalig badhuis dat gevoed werd door hete modder uit de diverse vulkanische bronnen. Gebouwd door de Engelsen in het begin van vorige eeuw, is het nu een schitterend museum. We krijgen een privé rondleiding van een dame op leeftijd die een voortreffelijke uitleg gaf.
Omdat we midden van de week in Wellington willen aankomen haasten we ons op weg naar het zuiden.
We vinden in Taupo een goed en eenvoudig motel, eigenlijk het eerste waarbij we geen complete keuken ter beschikking hebben, maar dat mag de pret niet drukken.
Voor de afwisseling laten we ons verwennen in het restaurant van dit motel met een smakelijk diner.
Na een rustige nacht gaan we op stap naar de watervallen van Taupo een spectaculaire serie van meerdere watervallen. Ongeveer halverwege ons doel voor de avond (Palmerston North) zien we een nieuw gebouwd Military museum en dat trekt onze aandacht uiteraard. Het is het national Army museum in Waiouru. Zeer de moeite waard en leerzaam opgebouwd voor de jeugd. Tegen 17.00 uur komen we aan in Palmerston North en vinden snel een rustig motel. Daarna bezoeken we even het centrum, maar zijn er snel uitgekeken.