botervliegje.reismee.nl

Dag in IOWA

Donderdag 9 april.

We breken vroeg op van de camping in Newton en gaan op weg naar Des Moines, de hoofdstad van de staat Iowa. Het is eigenlijk de eerste plek waar we wat kunnen beleven, voor de rest is onze route maar een dooie boel. Maar ja we moeten de camper wel op het afgesproken tijdstip afleveren, dus er rest ons weinig andere keus dan de autosnelwegen om een beetje op te schieten. Het weer vadaag is allerbelabberst, veel wind wat het rijden niet prettiger maakt. Na ongeveer 40 km zijn we in Des Moines en het capitol valt meteen op met zijn gouden koepel. Eerst winnen we wat informatie in bij het toeristenburo en dan naar het capitol. Het was een ware nahtmerrie om de auto kwijt te raken, alle parkeerplaatsen overvol. De Amerikanen kunnen dus echt niet zonder de auto. In het capitol kunnen we aansluiten bij een groep jonge studenten voor een rondleiding door het parlementsgebouw, dat duurde ruim twee uur. Heel interessanten drukwekkend. In de stad rijdt een busdienst (gratis) om het kwartier ongeveer en die laat alles van betekenis zien. We gaan een klein rondje mee en pikken een museum. Zo langzaam aan wordt het tijd om de auto op te zoeken om verder te reizen. We gaan westwaarts en rijden in één ruk door naar Omaha, de eerste stad in de staat Nebraska. Een perfecte camping wordt onze rustplek. Het weer onderweg is bar slecht, door harde zijwind, geen lolletje met zo'n camper. En dan sjezen die grote vrachtwagens je ook nog eens met grotere snelheid voorbij. Voor vrachtwagens geldt hier geen aparte snelheids limiet, ze mogen net zo snel als het overige verkeer, doorgaans op autosnelwegen 70 à 75 ml/uur, maar iedereen rijdt standaard zeker 10 ml/uur sneller. Aangekomen in Omaha lijkt het wel of we in Alaska zijn beland, want het sneeuwt fors. Later op de avond klaart het weer op en volgens zeggen wordt het morgen beter. Dat hebben we vaker gehoord! Het internet is erg traag en laat niet of nauwelijks toe om foto's up te loaden. Maar die komen nog wel. Zoals gewoonlijk weer genoeg plaatjes geschoten. Morgen eerst naar Lincoln, hier niet ver vandaan.

voor statistici: gereden 196 miles/ getankt 21 gln.