botervliegje.reismee.nl

Deel twee in Abu Dhabi

Vervolg van zondag 3 jan 2016

Het euvel met de datum schijnt verholpen te zijn en ik heb meteen de datums van de eerdere berichtjes aangepast en die staan nu op de juiste plek.

Vanmiddag hebben we de eerder geboekte excursie door Abu Dhabi gemaakt. Alles liep perfect gestroomlijnd, in verschillende bussen, ieder zijn eigen taal, dus wij in de bus voor engels- en duitstaligen. Van te voren nog even geluncht, maar het viel de bediening enigszins tegen dat we alleen maar salade genomen hebben. Niet dat het wat kost, op de drank na is alles inclusief.

Die drank dat is ook zoiets. Van te voren wordt je op allerlei manieren aangepraat om van te voren een drankpakket te kopen, dat hebben we, misschien uit zuinigheid, maar niet gedaan. Geen nood we zijn geen drankorgels, en wat we consumeren betalen we gewoon.

De rondleiding begint met een ritje naar de Etihad tower waar we op 74ste verdieping op 300 mtr hoogte een high tea aangeboden kregen. Met een schitterend uitzicht over de stad op de koop toe. De fotograaf kon het nauwelijks bijhouden. Na een uur weer de bus in en naar de heritage, waar we ons in de woestijn konden wanen. Nou had het vannacht behoorlijk geregend dus dat was hier en daar modder lopen. De zon liet verstek gaan, maar daar hadden we geen moeite mee. Geen regen meer en een weldadige temperatuur vergezelden ons. Met alleen een T-shirt was net even iets te fris dus de meegenomen jas verveelde niet.

Ook hier waren we een half uurtje vrij om ons onder te dompelen in de vele op toeristen gestoelde stalletjes met prullaria oftewel souveniers.

Het hoogtepunt van vanmiddag was de Zayed moskee, de op twee na grootste ter wereld, genoemd naar en betaald door de emir zaliger. Er is plaats voor 42000 gelovige personen en heeft volgens zeggen 22 miljard dollar gekost. Vanaf de parkeerplaats was aangepaste kleding verplicht, dus hoofddoek voor dames en de heren geen blote armen of benen. Geen probleem bij dit weer. Mooi gezicht al die dames met hoofddoek, foto volgt nog. Je valt van de ene verbazing in de andere en wat me nog nooit eerder is overkomen, de batterij van het fototoestel liet het afweten voor vandaag. Dus verder met de telefoon gewerkt. Je zult begrijpen dat er aardig wat foto's zijn geschoten, vooral ook omdat we de kans kregen vooraan in de bus plaats te nemen en niet zoals gisteren dat alles gefotografeerd moest worden vanuit het zijraam. Misschien dat de helft onbruikbaar is, maar dat zien dan wel weer.

De moskee zelf mochten we niet in, dus na een rondje langs al het moois terug naar de bus.

Abu Dhabi is de grootste van de emiraten en pompt het meeste olie op, dus ook het welvarendste van de emiraten. Ook wonen hier meer mensen dan in Dubai. Ongeveer 80% van de inwoners is gastarbeider, maar gezinshereniging is uitgesloten. Dus geen werk meer: dan naar huis. Veel van de autochtone mannen lopen in spierwitte kleding. Volgens zeggen verschonen ze die vier keer per dag en die jurken zijn stijf gestreken. Vrouwen zijn veelal zwart gekleed en volledig bedekt. Toeristen zijn net als thuis gewoon herkenbaar.

Abu Dhabi wordt omringd door honderden opgespoten eilanden, grote en kleine, waarvan het meerendeel toebehoort aan de Royal family. Het meeste zand voor die eilanden is geimporteerd uit Algerije! Het aantal peperdure voertuigen is opvallend en wordt gedomineerd door Porsche, Bentley, Ferrari, Mercedes, BMW enz, zonder ook maar enigszins het idee te hebben volledig te zijn geweest.

Volgens zeggen wordt er geen belasting geheven, maar de huren van appartementen zijn haast onbetaalbaar. Zo ook de hotels. Een Royal suite kost ongeveer 17000 dollar per nacht zonder ontbijt!

Morgen geen excursies want we zijn de hele dag op zee, richting Oman.

Bernard, Angela, Niels, Wiebe

Leuk om jullie verhalen weer te lezen! Veel plezier!!