botervliegje.reismee.nl

Aan land KHOR AL FAKKAN

Dinsdag 5 jan 2016

Gisteravond vond het diner plaats in gala, althans dat was aanbevolen. In onze beste outfit die we in de koffer nog konden vinden hebben we dat beleefd. Het stelde niet veel voor, twee van de tafelgenoten hadden juist om die reden het laten afweten en deden zich tegoed in een van de buffet restaurants. Je kunt hier 24 uur van de dag ergens wel wat te eten of te drinken krijgen. Betalen is uitgesloten, alles gaat met een speciaal pasje en dat is gekoppeld aan je creditcard. Cash gaat gewoon niet. Eergisteren wilde ik wat afrekenen in een shop en dacht nog cash te betalen, dan is het maar betaald, maar nee hoor op je pasje. Nou had ik vergeten dat pasje te koppelen aan de creditcard dus niks shoppen. Dat moest dus eerst geregeld worden en toen kon het geshopte opgehaald worden. De temperatuur is vandaag aangenaam tropische 28gr, maar tegen de avond na zonsondergang koelt het snel weer af, dan is een vest geen luxe.

Afgelopen nacht was de zee een stuk rustiger en dus ook wat meer geslapen. In de morgen kwamen we aan in Khor Al Fakkan, dat ook behoort tot een van de zeven emiraten. In tegenstelling tot Abu Dhabi, waar we vandaan kwamen, is dit een ruig berggebied ontstaan uit vulkanische activiteit. Als een van de weinige emiraten is door die bergen veel regenval en overvloedig grondwater beschikbaar. De landbouw is hier dan ook sterk ontwikkeld. Zoals in vele emiraten is de lokale bevolking overmatig rijk.

Er zijn hier ook ontzettend veel opslagtanks voor ruwe olie. Die zijn gebouwd na de golfoorlogen. Het transport van olie door de straat van Hormuz werd gevaarlijk en risicovol dus werd een pijpleiding aangelegd naar Khor Al Fakkan. Vanaf hier gaan de meeste olietankers naar de rest van onze aardkloot en ze vermijden zo de smalle doorgang door de straat van Hormuz.

De armste lokalen beschikken vaak over niet meer dan enkele miljoentjes. De baas van dit emiraat geeft lokale mannen die een dito vrouw trouwen een huis kado, gemeubileerd en een dikke bankrekening. Maar pas op als je gaat scheiden, moet je alles terugbetalen aan de vrouw. Toch is het scheidingspercentage redelijk hoog. Jammer dat het alleen voor eigen volk geldt. Waar zou die term "eigen volk eerst" toch vandaan komen? Van de totale bevolking is maar een kleine minderheid lokaal, de rest is gastarbeider en die worden betaald naar de normen van het land van herkomst. Gezinshereniging is uitgesloten. Criminaliteit is verwaarloosbaar.

Vanmorgen weer vroeg uit de veren om met een excursie mee te gaan. We rijden door rijke buurten van Fujairah waarna we eerst de vismarkt, groentemarkt en vleeshal aandoen, vervolgens gaan we een museum bezichtigen. Ook een nagebouwd bedoeïenen dorp staat op het programma met zicht op vele oude ambachten en tradities, nagespeeld door de iets mindere miljoenairs. Een behouden gebleven oud fort ooit gebouwd door Engelsen en Portugezen, laat zien dat ook hier het kolonialisme niet gespaard is gebleven. Een grote begraafplaats herinnert aan deze tijden.

Als laatste stop van deze excursie staat een zeer oude moskee op het menu, maar die is slechts 50 m2 groot. Het gebouw stamt uit 1498 toen er kennelijk nog niet zoveel gelovigen waren.

Na deze toer hebben we ons tegoed gedaan bij het zwemparadijs en onder het genot van spijs en drank zijn we de middag goed doorgekomen. Ondertussen nam ik de gelegenheid om de zwembroek eens goed nat te maken, een weldadige ervaring. Het balkon van onze hut zit iedere keer aan de verkeerde kant van de boot. Immers de andere kant heeft geweldig uitzicht over de stad, terwijl wij het moeten doen met veel herrie van de aan onze voeten liggende containerhaven. Tegen 18:00 uur kiest de kapitein het ruime sop op weg naar Muscat, de hoofdstad van Oman. Oman hoort niet tot de emiraten.

We willen toch nog heel graag een moskee bezoeken en die gelegenheid doet zich morgen voor in Muscat. We hebben nog extra nagevraagd of dat ook zo is en dat is bevestigd, want dat we de grote in Abu Dhabi niet konden bezoeken was een tegenvaller. Morgen gaan we ervoor.

Pierre en Hilda

Wat 'n prachtig verhaal om van te smullen, geniet van deze geweldige ervaring

mieke

heel uitgebreid verslag dat je je bijna waant op deze cruise te zijn

Piet

Hoi Leinie en Gerard,
heb je ook al wat foto's van jullie hut?
Ben benieuwd hoe zo iets er uit ziet en ook het zicht van daaruit. Ook naar het omgevingsgeluid, geen idee van. Verder is het wel een interessante reis. Met het nieuws hier in Europa zal ik je maar niet lastigvallen. Geniet ze!