botervliegje.reismee.nl

Kristansand

Donderdag 1 - september 2016

Het weer ziet er vandaag een stuk beter uit, 18gr en regelmatig zon.

Tegen 08:00 uur zijn we in Kristansand. Voor ons was het vroeger opstaan, want om 08:15 uur moesten we aantreden voor de geplande excursie.

Dus dat is ook op tijd aan het ontbijt. Bij iedere maaltijd in het zelfbedienings restaurant is het heen en weer rennen of lopen om te vinden wat naar je gading is. Alles is zeer rijkelijk voorhanden en je wordt prima geholpen. Drinken wordt zonder vragen bijgevuld en als je iets speciaals wilt wordt alles uit de kast gehaald om je het naar de zin te maken. We komen niks tekort. Na het ontbijt gaan we naar de verzamelplek in het theater waar ieder in een groep wordt ingedeeld. Per groep ga je dan naar een van de klaarstaande bussen. Alles loopt op die manier zeer gesmeerd ondanks dat het een hele menigte is die tegelijkertijd zijn weg moet vinden.

Wij krijgen een nederlands talige noorse begeleidster die ons eerst een ouder deel van Kristiansand laat zien, waarna we verder gaan naar Lillisand. Natuurlijk ook weer aangevuld met de nodige historische achtergond. Kristiansand is genoemd door ene koning Kristian en sand betekent gewoon zand. Lillisand betekent gewoon klein zand.

Aldaar weer de nodige uitleg, gevolgd door een boottochtje langs de vele eilandjes rondom Lillisand en Kristiansand, om dan te eindigen vlakbij onze eigen boot. We stappen uit vlak voor het gloednieuwe moderne theater, een mooi gebouw.

Na een snelle lunch wandelen we de stad in en bezoeken de cathedraal. Weer terug op de boot besluiten we weer een wandeling te maken en zoeken een aanbevolen koffiehuis op dat even zoeken kostte omdat de plattegrond was achtergbleven in de hut. Onder het genot van goeie koffie met een verrukkelijk glutenvrij gebakje nam ik de kans waar om een stel foto's via wifi de cloud in te sturen.

Uiteindelijk moesten we toch wel doorstappen om op tijd bij de boot te komen.

Het diner is vanavond in gala en omdat we daar geen zin in hebben kiezen we voor het zelfbedienings restaurant. Je neemt gewoon plaats waar dat kan en zo ontmoet je steeds andere mensen. Maar oeps zonder dat we dat in de gaten hadden zaten we weer naast een duitse australier. Die had misschien iets teveel gedronken en werd wat erg opdringerig. Het toetje nuttigden we daarna naast en stel gezellige vlamingen met wie we de hele wereld hebben verbeterd.

In het theater is een optreden van ene Georgina Jackson, die zingt en trompet bespeelt. Op de terugweg belanden we in de zestiger jaren met beatles, dusty springfield, rolling stones etc. De oudjes gingen helemaal los.