botervliegje.reismee.nl

Oslo

Vrijdag 2 - september 2016

Iets later dan we eerder gewend waren legt de boot aan in Oslo, met de vooruitzichten voor schitterend weer. Voorspeld wordt rond de 20gr en veel zon. Nou dat is prima voorpeld en heel goed geraden.

Om 10:00 uur maakt de boot vast in Oslo. De door ons bedoelde excursie begint om 10:30 dus we staan op tijd klaar voor de bus met engelstalige begeleidster die ons zeker 7 uren zal bezighouden. Eerst maken we een ritje door de stad, sightseeing. Onze eerste halte is bij het vikingschip museum waar een drietal zeer goed bewaard gebleven vikingschepen in een immens gebouw zijn ondergebracht. Het geheel wordt door de voortreffelijke gids aangevuld met de nodige historische gegevens, die we gevoegelijk tot ons nemen.

Daarna stopt de bus bij het openlucht museum park met een indrukwekkend aantal oude huisjes en huizen, kerken en ambachten en klederdrachten. Je kunt het vergelijken met ons eigen openlucht museum van Arnhem.

Dat gezien hebbende wordt het tijd voor de lunch. We rijden een heel eind buiten de stad, naar een van de hoogtes waar ons een schitterend uitzicht over Oslo en de fjord te wachten staat. Het weer werkt goed mee en onder het genot van de rijkelijke lunch is het ook genieten van het uitzicht.

Op de terugweg komen we langs de ski springschans en daar wordt gestopt om er even een kijkje te nemen. Indrukwekkend wat een enorme installatie dat is.

Als bruisend slot van deze dag komen we in het Vigeland beelden en sculpturen park. Hier schiet elke beschrijving tekort. Ik heb er veel foto's van genomen en het is wellicht de moeite waard om ook eens en kijkje op internet te nemen. Net op tijd komen we bij de boot aan en als de laatste van de groep aan boord is wordt de loopplank binnengehaald.

Tegen 18:00 uur gaan de tossen los en zeggen we Noorwegen vaarwel. De lege rugzak die ik meenam toen we vertrokken uit Nederland puilt inmiddels uit van de fijne herinneringen aan wat we gezien hebben en aan de vele mensen uit allerlei windstreken die we ontmoet hebben.

Zaterdag is de hele dag op zee, totdat we zondagmorgen in alle vroegte weer door de sluizen van IJmuiden gaan.

Harry en Wil

Hallo Leinie en Gerard. Wat gaat de tijd toch snel, zo vertrek je en zo ga je weer naar huis. We wensen jullie behouden vaart toe. Groetjes Beesel

Emile

Ondanks het niet altijd even sprankelende weer toch een mooie trip! Ja Noorwegen is een mooi land.

Goede thuisreis!

(en Welkom in Belfeld!!!!)

Piet van de Fok

Dit doet me terug verlangen naar onze reis, jaren geleden.