botervliegje.reismee.nl

Huntsville Alabama

Dinsdag 13 dec

Het is hier nogal hot news dat er een siberische winter over het land trekt, voornamelijk over de noordelijke staten en Canada. Temperaturen van ver onder nul en ijzige sneeuwjachten trekken op het scherm voorbij, maar hier hebben we er geen last van. Decimeters sneeuw zijn in het vooruitzicht gesteld.

We blijven nog een nacht extra in Athens, ten eerste omdat het goed bevalt en we hebben een druk programma voor vandaag. De afstand naar Huntsville is ongeveer 35 km waar we eerst naar het space center gaan. Dat is een geweldig complex en zeer de moeite waard om bezocht te hebben. Alle aspecten van de ruimtevaart komen aan bod met een op schaal nagebouwd space station met vele natuurgetrouwe animaties. Ook diverse Imax films over de ruimte. Natuurlijk ook de basis van de ruimtevaart werd belicht en wel met een heuse V1 en uitgebreid aandacht voor Werhner von Braun. Alle mogelijke raketten en capsules staan er opgesteld en voorlichting wordt overal gegeven. Er is vandaag ook veel schooljeugd, wellicht de toekomstige astronauten of kosmonauten.

Ook een hele afdeling met vindingen en bedenksels uit de griekse oudheid zoals Archimedes. Speciaal om te experimenteren voor de jeugd maar ook voor ons zeer boeiend. Een opsomming van de vele patenten die geleid hebben tot en het resultaat waren van de ruimtevaart was erg boeiend.

Je kon life meekijken met het space controle center. Natuurlijk zagen we ook regelmatig Andre Kuipers prominent in beeld

Tot in de middag waren we hier zoet mee en we hebben nog lang niet alles (mogen) zien, simpelweg omdat sommige delen militair geheim nog zijn, of voor opleiding wordt gebruikt.

We gaan daarna verder de stad Huntsville in en hebben als doel het museum of art. We laten ons verrassen en dat viel niet tegen. Een mix van modern en klassiek. Maar in het park vóór het museum werden we aangenaam verrast door een hele verzameling versierde kerstbomen in vele smaken en kleuren. Ik heb er vele foto's van gemaakt. Moeilijk onder woorden te brengen hoe indrukwekkend dit is.

Ondertuusen nuttigen we een drankje en tegen zonsondergang gaan we nog eens langs de kerstbomen want die hebben allemaal lichtjes!

We komen bij toeval langs een schattige winkel die echt antiek is en oorspronkelijk ijzerwaren te koop aanbiedt. De spijkers en schroeven liggen in houten bakken klaar om opgeschept te worden. Echte nostalgie! Ook de houten vloer is behoorlijk uitgesleten, maar dat hoort ook zo bij deze winkel.

Terug naar ons hotel in Athens.

Jeroen

Neem maar wat mee, blijven we in de stijl bij de verbouwing/restauratie van de villa????
Mooi verhaal!

Joop

Ook veel kerstversieringen in de tuinen? Daar zijn de Amerikanen nogal gek van.

Henk Bistervelds

En wij maar repeteren om het Kerstcocert zonder jou te kunnen doen. Hele klus hoor. Geniet er maar van, het spacecenter is inderdaad de moeite waard.
Veel plezier, Henk

Toos en Piet Ysselsteyn

Erg interessant zo'n verhaal over ruimtevaart.
En geen problemen met het glutenvrij eten ?
Hier is het zo'n 6 / 7 graden en erg lang donker.
Fijne Kerstdagen en wij blijven jullie volgen daar in de States !

mieke

zo te lezen komen jullie wel aan jullie trekken. Hoeveel tijd rest jullie nog?????