botervliegje.reismee.nl

Birmingham Alabama

Donderdag 15 dec

Het weer is prima, dus daar beginnen we vandaag maar mee, alleen er staat een harde zeer koude noord oost wind die het doet aanvoelen als -10 gr C. Stiekem heb ik effe gekeken hoe het volgende week wordt in Florida, en wat een verschil, dat wordt hardop zweten met meer dan 25 gr.C.!

Zaterdag gaat het hier in Birmingham ook ineens naar 22 gr.C.

We hebben heel wat kerken, kapellen en kathedralen moeten missen omdat we steeds voor een gesloten deur stonden, maar vandaag doen we de ultieme poging om de Saint Paul's Cathedral te veroveren in Birmingham. Maar ook hier alles op slot, totdat een van ons eens een rondje maakte en een niet afgesloten zijdeur ontdekte. We hebben het geheel van binnen uitgebreid en ongestoord kunnen bekijken. Ook namen we de kans waar om en dikke kaars op te steken voor alle intenties van en voor mensen die ons na aan het hart liggen. Het is ons dus toch nog gelukt om een kerk te veroveren. Na dit voorval plannen we een uitje naar het Vulcan park op een hoogte met daar bovenop een toren met een enorm gietijzeren beeld. Dit beeld is ooit gemaakt voor een wereldtentoonstelling in St.Louis door de ijzergieters van Birmingham. Na deze tentoonstelling is het beeld uiteindelijk in Birmingham teruggekomen. Ondanks dat ik het juiste adres in de navigator had ingebracht was het toch lastig om de juiste plek te vinden. Met de lift naar boven om op een bordes te genieten van een geweldig uitzicht over de stad. De harde wind maakte het echter minder aangenaam. Onder aan de toren is een uitgebreid museum over de historie van deze van oorsprong metaal werkers stad. Immers alle grondstoffen waren hier voorhanden, zoals kolen, ijzererts en kalksteen. We krijgen verscheidene tips om ook meerdere plekken niet te vergeten. Aan een daarvan brengen we een uitgebreid bezoek en wel de oude hoogovens van Sloss. Een sinds begin 70er jaren vervallen terrein dat nu is omgevormd tot industrieel museum. Je kunt er zonder probleem tussen alle oude ovens en installaties door wandelen en het leuke is dat het nu is ingericht als winter wonderland met een niet te missen amerikaans tintje met lichtjes en nog eens lichtjes. De historie van dit complex wordt nog eens extra belicht met een uitgebreide video. Inmiddels is al dat ijzer gietwerk naar lage lonen landen overgeheveld en heeft de streek zich kunnen herorienteren op meer actuele zaken als dienstverlening. Het volgende is een bezoek aan het museum of art van Birmingham. Daarvoor vinden we een plekje in de parkeergarage om de hoek. Wat opvalt is dat er veel parkeergarages zijn en allezins redelijke parkeertarieven. Het museum is een openbaring, een geweldige verzameling zowel modern als oude europese meesterwerken.

De dag zit er inmiddels bijna op en we nuttigen een kleine snack in de stad. Dat was nog niet zo simpel, op eerste plaats vind maar eens een parkeerplek op straat en vervolgens een leuke plek om iets te nuttigen. Alles komt toch nog goed en het wordt tijd om ons honk op te zoeken. Oeps dat was even lastig, een zeer drukke avondspits en de navigator was haar stem kwijt. Even reset en zij werd weer wakker.

wiel levels

Beste Gerard en Leinie,
Ik volg jullie wel. Ik voel ook de warmte van het kaarsje.
Toch zou ik wensen dat jullie a.s.zondag even terug waren in "de Schakel" om ons te helpen bij de 2e bassen????????
Groetjes, en blijf gezond

Famillie van Stratum

Leuk om jullie verhalen en foto's weer te volgen!
Geniet er nog van en tot ziens!

Groetjes uit Horst

Fred Strous

Hallo Leinie en Gerard,

Mooi verhaal weer. En even een goed bericht uit Belfeld: De kerk in Belvend kunnen jullie straks na thuiskomst wekelijks bezoeken.
Geniet er nog van.

Groet en veel plezier nog.

mieke

heeft trump in Birmingham niet veel stemmen gehaald
Jullie moeten toch olifantenhuid hebben met zoveel verschillende weersomstandigheden. Enfin overal in Europa zijn ook kerken gesloten. Doch jullie genieten van geschiedenis