botervliegje.reismee.nl

De eerste mijlen in Florida

Zaterdag 17 dec

Vandaag rijden we in enkele tientallen kilometers van de noordpool naar de mediteranee, van nauwelijks aan het vryiespunt tot 27gr. C. in Tallahassee. Ja, dat is de stad waar we vanavond zijn aangekomen, de hoofdstad van de staat Florida.

Om er zeker van te zijn dat we de weg niet kwijtraken staat er nu twee navigators op de voorruit geplakt en warempel ze doen het allebei, de een in het nederlands en de andere met een zwaar amerikaans accent. Maar hoe dan ook, ze zijn het roerend met elkaar eens.

Voordat naar Tallahassee toe rijden doen we eerst het bezoekerscentrum aan van Florida, direct na het passeren van de staatsgrens. Daar wordt ons ook duidelijk dat op veel autosnelwegen van Florida tol wordt geheven en dat het betalen daarvan het gemakkelijkst gaat met een chip op de voorruit van onze auto. Die chip is dan geldig tot de dag van vertrek en is gekoppeld aan onze auto en uiteraard aan de creditcard. Geen gedoe dus bij tolhokjes. Wel zo veilig denk ik om die chip bij het inleveren van de auto eruit te halen. Dan is ie overigens meteen ongeldig.

Na al die formaliteiten en voorzien van veel informatie gaan we naar Marianna, daar moet een mooie druipsteen grotten complex zijn. Nou daar is niks mee gezegd. We gaan mee met een rondleiding in een groep van 25 en krijgen geweldige uitleg van een mevrouw die uiterst veel geduld toont met mensen die slechter ter been zijn, die neemt ze gewoon aan de hand mee.

We hebben zoals elke dag eerst de tank vol laten lopen en het valt ons op dat we een redelijk zuinige auto hebben ondanks de dikke V6 motor. Wat ook telkens verbaast zijn de uiteenlopende benzine prijzen, van $1,85 tot wel $2,49 per gallon. Maar altijd nog een fractie van de prijzen in Europa.

Verder rijden we naar Tallahassee en zien reklame voor een peanut festival, dan denk je: een pinda festival, daar willen we meer van weten, maar bij de afslag staat dat het in februari plaatvindt. Ze zullen nog wel eerst geoogst en/of gebrand moeten worden.

Verder rijden we naar Tellahessee en we komen gelijk in een andere tijdzone waardoor we weer een uur moeten inleveren vandaag. Het weer is heerlijk en zitten nog een tijdje buiten.

Ik wil even iets recht zetten, eerder schreef ik dat bijna alle kerken die we tegen zijn gekomen, gesloten waren, maar er is natuurlijk verschil in gesloten oftewel opgeheven en gewoon de deur op slot. In ons landje wordt het ene na de andere gebedshuis opgeheven, maar hier zijn gewoon op slot en niet zomaar toegankelijk.

Jos

Jullie maken wat mee! Langzaam maar zeker naar het betere weer, over een aantal dagen van de winterbroek in de korte broek! Nog een heel fijne vakantie.

Joop

Veel plezier in de Sunshine State!!