botervliegje.reismee.nl

Een dag verkenning in Idaho Falls

Dinsdag 11 juli

Het lijkt wel een vastgelopen grammofoon plaat dat weer hier: heet en zon. Wij zijn er gelukkig mee en af en toe een wolkje voor die zon kan ook geen kwaad. Eerst zoeken naar het visitors center, maar dat blijkt net verhuisd te zijn naar de overkant van de rivier. We krijgen goede uitleg en gaan daarna eerst eens uitgebreid de waterval bekijken die midden in de stad ligt. Enkele jaren geleden is die een beetje ingedamd en er is meteen een waterkracht centrale bijgebouwd. Ons boekje meldt dat er van de waterval weinig meer over is, maar dat kunnen we nu tegenspreken. Vervolgens het Idaho Falls museum bezocht, een uitgebreide collectie van de Nasa staat er en we hebben een flits mogen zien van onze eigen Andre Kuipers. Daarnaast veel aandacht voor de historie uiteraard. Eigenlijk wilden we ook naar het nabij gelegen Laboratory waar ooit de eerste kerncentrale werd ontwikkeld in de 50er jaren, maar dat is niet mogelijk. Iets heel anders hebben we toen als doel gekozen: het patato museum in Blackfoot op enkele kilometers van Idaho Falls. Ze zijn er hier nogal trots op dat de boeren van Idaho de grootste aardappel producenten van USA zijn, een leuk stukje historie. Echt iets voor onze eigenPetatte Wiel uit Venlo!

Terug naar Idaho Falls waar we het museum of art aandoen, maar dat is gesloten wegens verbouwing. Daarnaast ligt de waterkracht centrale en wij naar binnen. Helaas was er niemand beschikbaar voor een rondleiding, maar morgen om 10:00 uur is er speciaal voor ons iemand opgeroepen voor een privé rondleiding.

Na Utah herbergt Idaho de grootste gemeenschap Mormonen en dat zie je ook duidelijk hier aan het grote aantal kerken of zoals dat zelf liever tempels noemen. Vlakbij het hotel staat zo'n tempel en aangemoedigd door een bord met opschrift visitors welcom gaan we een kijkje nemen. We krijgen uitgebreid uitleg zelfs in het Nederlands met de nodige bijbel teksten gelardeerd. Omdat we zelf geen Mormoon zijn mogen we niet in de tempel komen. Verbaasd zijn we over de tuinen rond het gebouw en het onderhoud daaraan. De komende dagen zullen we nog meer hiervan zien in Salt Lake City.

Na het doen van enkele noodzakelijke inkopen zoeken we ons onderkomen op. Vanavond gaan we nog even naar de rivier en de watervallen.

Er zijn veel meer foto's gemaakt dan wat je hier op deze site ziet, als je belangstelling voor hebt laat dat even weten dan stuur ik een link daar naar toe.