botervliegje.reismee.nl

Op weg naar Burley

Woensdag 12 juli

Zoals gister gemeld gaan we vandaag tegen 10:00uur naar de lokale power plant in de Snake River (in Idaho Falls) voor een unieke privé rondleiding. Waar zul je dat meemaken dat twee wildvreemde buitenlanders overal worden rondgeleid en alles mogen zien tot de controlekamer en turbineruimte. Alleen foto's maken dat mag niet. Uitgebreid wordt uitgelegd hoe de waterstanden, de regenhoeveelheden (als die er al is!) stroomverbruik en wind wordt geregistreerd. Na ruim een uur staan we weer op straat met gevoel van: wat zijn de Amerikanen toch vriendelijk! Ook de bewoners profiteren mee: de kilowatt prijs is niet meer dan 5 dollarcent. en rondom deze centrale werden en worden parken en museum aangelegd.

Vanavond overnachten we in Burley. Eigenlijk wilden we bij Twin Falls overnachten, maar daar is alles volgeboekt. Burley is ongeveer een half uur rijden van Twin Falls. Deze Falls zou te vergelijken zijn met de Niagara Falls. Ze noemen deze Falls dan ook de Niagara van de West. Op you tube heb ik een voorproefje gezien en dat belooft wat. Maar eerst onderweg, en dan stoppen we in Pocatelli, maar anders dan de naam doet vermoeden stelt het weinig voor. Her en der zien we wel een autokerkhof, niet zo ongebruikelijk op het platteland. Het landschap waar we doorheen rijden is eigenlijk saai vlakland met hoofdzakelijk landbouw en soms wat veeteelt. Denk aan de aardappel cultuur hier. Overal zie ik uitgebreide irrigatie systemen om de boel te laten groeien en bloeien. Kortom een echte boeren streek. Verderop zien we American Falls en daar willen we meer van weten. Maar veel meer dan een groot stuwmeer is het niet. Kennelijk heet het dorp zo. Dus maar verder naar Burley. Verder de dag doen we het rustig aan gezien de temp van rond de 35gr. Lekker buiten en vooral in de schaduw is het goed toeven voor de rest van de dag.

Anny

Dus 35 graden kunnen jullie daar goed hebben? Er zal dan wel een windje staan!
Hier vind ik 35 toch wel veel.