botervliegje.reismee.nl

Nog een dag in Salt Lake City

Maandag 17 juli

Ondanks enkele spaarzame wolkjes in de morgen die even de zon lijken weg te nemen, is het 's morgens al meteen bloedheet en als de zon doorkomt brandt die voelbaar. Vandaag wordt het weer tegen de 40gr. We moeten niet klagen en dat doen we ook niet hoor, we krijgen het weer dat ons is gegund. De zonnebrand doet hopelijk goed zijn werk. Smeren is dan ook regelmatige dagelijkse bezigheid.

We gaan eerst naar het Family search library. Daar staan batterijen met computers verdeeld over meerdere etages, en vele vrijwilligers die je wegwijs maken in de doolhof van mogelijkheden om informatie over je voorouders te vinden en over jezelf! Soms wordt het even wat te veel tegelijk, maar met alle geduld worden we op weg geholpen. Ik heb al een hele stamboom opgezet en deze informatie is daar een mooie aanvulling op. We worden zelfs door een Nederlands sprekende vrijwilliger geholpen, ooit naar hier geïmmigreerd. Allemaal leden van de LDS church, dat is de Later Day Saints kerk, de mormonen kerk genootschap. Opvallend is dat ze allemaal zeer vriendelijk en behulpzaam zijn, gemaakt of niet het komt heel aangenaam over. Jaren geleden waren we ook al eens hier en toen ging nog alles via microfilm, wat een verschil.

Naast dit enorme gebouw staat het museum van de mormonen en we hoeven dus maar heel even door de hitte. Het hele museum is doorspekt met de geschiedenis van de oprichter ene Joseph Smith. Omdat hij polygamie propageerde werd hij steeds verder het land in verjaagd naar het westen in de 19de eeuw zo kwam hij met zijn volgelingen uiteindelijk in Utah terecht. Hij zou van hoger hand een visioen hebben gekregen met een dusdanige opdracht voor polygamie. Na een jaar of 50 kreeg hij weer een visioen en moest hij die polygamie wederom afschaffen. Het is maar hoe je het bekijkt en hoe je er een draai aan weet te geven.

Inmiddels is het lunchtime en een nabijgelegen restaurant is ons doel. De warmte gaat ook bij ons zijn tol eisen, waren we enkele weken geleden nog vol energie om van de ene activiteit naar de andere te hollen, dat gaat nu wel wat gezapiger en terecht.

Toch gaan we nog even door, nu naar het Capitol de residentie van de gouverneur en het parlement van Utah. Bijna een uur moeten we wachten totdat de volgende rondleiding van start gaat en in die tijd bewonderen we alvast de pompeusheid van het gebouw. In het gebouw zijn kennelijk enkele busladingen Aziaten gedropt, want die zijn zeer aanwezig, erg luidruchtig en ze duwen je gewoon opzij om alleen maar foto's te maken. Wij maken ook wel foto's maar bekijken de boel ook nog eens aandachtig, terwijl de Aziaten alleen maar foto knippen en weer weg. Ze storen zich absoluut niet aan een groep die rondgeleid wordt. Ondanks dat hebben wel weer veel van de historie opgestoken, zoals het feit dat dit gebouw enkele jaren geleden is voorzien van speciale aardschok dempers.

Morgen is er weer een dag. Later gaat het even flink waaien en de paar druppels zijn nauwelijks toereikend om het stof te verdrijven. Van afkoeling is geen sprake.

Misschien dat het verwondering wekt dat alles er hier zo groen en fris uitziet, nou daar verbazen wij ons ook steeds over. Er wordt hier enorm veel gesproeid met ondergrondse sproeiers tegen de avond, dan moet je echt opletten niet nat gesproeid te worden.

ans

Groet van Anneke. Haar pc vertikt het berichtjes te versturen.
Geniet nog even. Ook van het weer. Het is hier nog warm, maar er komen weer buien aan.
Groet en goede vlucht naar huis

Anny

Bijna terug naar huis denk ik.
Fijne thuisreis gewenst. Hier zijn nog warme dagen ook.
Groetjes

Jan

Wat een verhalen; maar wat wil je met zo'n reis. Geniet er nog van.
Verder een goede terugreis gewenst. Hier is het lekker zomerweer met kans op regen / onweer.
Kunnen jullie thuis bijkomen van deze USA trip.
Groetjes.