botervliegje.reismee.nl

De tweede dag in Moskou

Woensdag 9 mei 2018

Vandaag worden we gewekt met een stralende zon en bijna zomerse temperaturen. Om stipt 08:30 uur is appel voorzien zodat we gezamenlijk naar het nabijgelegen metro station gaan lopen. Het is natuurlijk een heel gedoe om in de drukte bijna 50 personen tegelijk de metro in te krijgen, want de stopzijde is minimaal, terwijl er elke twee minuten weer een volgende komt. Vandaag is het vrijheidsdag en de Moskoviet heeft vrijaf, terwijl de hele binnenstad hermetisch is afgesloten voor de militaire parade. Alle zijstraten zijn met grote trucks geblokkeerd waarschijnlijk om aanslagen te voorkomen.

Gelukkig is het minder druk in de metro. Met een extra overstap zijn we in de buurt van het Rode plein. We gaan echter naar het appartement van Hans Crooymans, waar we hartelijk zijn ontvangen door zijn Oekraïense vrouw met koffie en versnaperingen. Het rode plein is voor niet genodigden niet toegankelijk. Wij vroegen ons al af hoe dat moet met zoveel mensen, maar dat appartement is groot genoeg (7 kamers). Vanaf het balkon kijken we op de geparkeerd staande militaire voertuigen, zoals een BUK raket, die nog naar de parade moeten. Er is ruimte genoeg in het appartement en twee grote TV's om de parades life te volgen.

Vervolgens gaan we wederom in de metro naar een restaurant voor de lunch. We zien vele facetten van het Moskouse leven.

Een bustoer door de stad brengt ons naar het park van de overwinning, het Gorki park en de Triomfboog. Vele Moskovieten zijn feestelijk uitgedost en je kunt best wat roebels besteden om militaire prullaria te kopen zoals petjes, jasjes en meer, gelijkenis vertonend met de uitdossing van de koude oorlog. De roebel is voor ons nu redelijk goedkoop.

Er is voor onze groep een ontvangst geregeld op de residentie van de Nederlandse ambassade en de ambassadeur zelf, mevr Jones-Bos, leidt ons door haar residentie en geeft uitvoerig uitleg. Op informele en ongedwongen wijze is er gelegenheid om met haar van gedachten te wisselen.

Daarna stappen we weer in de bus die om nog enkele leuke plekjes te zien zoals langs het beroemde hotel Oekraiene en het er tegenover gelegen witte huis, waar ooit de Douma gehuisvest was.

Vanavond is er geen gezamenlijk avondeten. Als we goed geïnformeerd zijn, komt er nog een uitbundig vuurwerk.

Na een heerlijke avondwandeling langs de rivier de Moska met fascinerend uitzicht, nemen we nog een afzakkertje in de lobby van ons hotel en leggen ons daarna moe en voldaan te bed.

Helaas hebben we het vuurwerk gemist, maar volgens ooggetuigen stelde het niet veel voor.