botervliegje.reismee.nl

De derde dag Moskou

Donderdag 10 mei 2018

Vandaag is het Hemelvaartsdag, maar daar merken we hier niks van, het is een gewone werkdag na de feestdag van gisteren. Wederom straalt de zon ons tegemoet, maar een ijzige wind maakt dat het een gevoelstemperatuur geeft van nog geen 10gr. Dus beter gekleed gaan we op stap. De bus komt ons ophalen voor een bezoek aan de redactie van Moscow Times, oorspronkelijk als krant opgezet door Derk Sauer, maar inmiddels is het een digitale krant, Engelstalig voornamelijk voor expats. Na een boeiende inleiding door Eva Hartog, een Nederlandse met Russische roots, volgt een pittige discussie waarbij de namen van de heersers van nu en voorheen regelmatig vallen, onder het genot van heerlijke Russische koffie. De Russische koffie ziet er een stuk donkerder uit dan wij gewend zijn, maar de smaak is anders en redelijker dan de kleur doet vermoeden.

Terug van deze meeting gaan we lopend naar het beroemde persbureau van de communisten TASS. Het was een hele toestand om binnen te komen, want iedereen moest apart geregistreerd worden anders kwam je er niet in. De ontvangst was formeel en na de gebruikelijke uitleg over hoe en wat de geschiedenis is en wat hun doel is ontstond ook hier een levendige discussie tussen het Nederlandse publiek de de twee vertegenwoordigers van TASS. Ons bezoek werd afgerond met een rondleiding door enkele afdelingen en vooral de fotogalerij van beroemdheden die hier ooit een voet over de drempel hebben gezet. Een overzicht van apparatuur die nodig was en is voor de communicatie maakte deze excursie kompleet.

De bus stond weer stand-by en we werden gedropt in de buurt van de Tverskoy Boulevard. Vlak bij zijn een keur aan restaurants en eettentjes. De eerste de beste stappen we maar naar binnen voor de lunch, cafe PUSHKIN, waar we met drie alleenreizende mannen een voortreffelijke lunch hebben genoten, samen met aan glas wijn, kosten voor vijf: 5000 rbl, ongeveer € 35.

Eigenlijk zou de bus ons verder moeten vervoeren, maar door de niet onplezierige conversatie was die al weer weg en moesten we lopend naar ons volgende doel, het museum of Contemporary History of Russia. Maar dat wandelingetje was aangenaam, even frisse lucht. Ondertussen heeft Hans Crooymans voor ons groepje van vijf, tickets geregeld in het Bolshoi theater voor zaterdag avond. Hij moest daarvoor een "mannetje" inschakelen want officieel was alles al uitverkocht. Hans had zijn best gaan en het is gelukt, wij gaan dus zaterdagavond naar het beroemde theater van Moskou. Vanavond gaan we naar een uitvoering van een Byzantijns koor, samen met onze Russische gids, Vladimir, ditmaal per metro.

Met heel veel genoegen hebben we genoten van de Zlatoust a capella groep, vijf vrouwen en vijf mannen die een geweldige uitvoering gaven, in het Ilya Glazunov Gallery, met een ongekende verzameling kunst. Zij lieten ook het bekende Zwölf Räuber in het Russisch horen, om kippenvel van te krijgen. Na afloop sprak ik even met de dirigent, Mikhail Borodiansky en hij gaf we twee CD en een gesigneerde DVD mee toen ik vertelde zelf in een koor te zingen. Ook vertelde hij me dat ze van plan zijn volgend jaar naar Nederland te komen, dat zou ideaal zijn om samen met ons koor iets te organiseren. Ik heb hem mijn kaartje gegeven en afgesproken dat we contact houden.

Terug met de metro, maar bij het lastste station ging het even mis omdat we kennelijk aan de verkeerde kant omhoog waren gegaan en dus even de weg kwijt. Maar alles kwam weer goed, moe en voldaan zijn we gaan slapen.