botervliegje.reismee.nl

De vijfde dag in Moskou

Zaterdag 12 mei 2018

Vandaag begint met een bezoek aan het nieuwe Maagdenklooster. Daar krijgen we een uitgebreid historisch overzicht over het verleden en heden en vooral de enorme collectie kunst, zoals iconen. Er wonen nu nog enkele nonnen en novicen. Ook hier weer uitgebreide restauratie werkzaamheden.

In heel de stad wordt volop gerestaureerd en de eerste resultaten zijn geweldig. Daar waar de restauratie nog gaande is worden de werkzaamheden afgeschermd door nep façades. Met een kleine bustoer gaat de dag verder via de grote begraafplaats Novodevitsji waar vele bekende, minder bekende en beroemdheden hun laatste rustplaats hebben gevonden. Zo zien we waar Jeltsin begraven ligt, Gorbatsjov en Chroetsjov, met zijn Nina. Die kleine toer was ook bedoeld om te controleren of iedereen weer aanwezig is.

De bus brengt ons vervolgens naar een van de mooiste metro stations en vandaar gaan we telkens een halte verder om de pracht en praal van deze kunstwerken te bewonderen. Stalin bouwde deze ondergrondse paleizen voor het volk. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes, terwijl de latere versies duidelijk minder pronkstukken zijn uit de tijd van bijvoorbeeld Breznjef.

Na deze tour gaan we op eigen gelegenheid lunchen met een groepje van in totaal 8 personen. Het was gezellig op een terras niet ver van het Bolshoi theater, waar we vanavond te gast zijn. Hopelijk klopt alles met de tickets, want we hoorden van iemand die de voorstelling van gisteravond wilde bijwonen dat hij er niet in mocht, zijn ticket klopte niet.

Intussen hebben we uitgezocht hoe we per metro vanuit hotel naar Bolshoi kunnen komen en daarvoor al kaartjes gekocht. Per rit kost het 55 rbl, dat is ongeveer 35 eurocent. Nu we het toch over centen hebben, de benzine kost hier ongeveer 60 eurocent per ltr. Het gemiddelde inkomen is rond 600 euro, en voor huur en energie is de doorsnee Moskoviet 200 euro kwijt.

De avond verliep vlot en met een beetje zoeken en puzzelen was de metro rit een fluitje van een cent. Bij het Bolshoi theater aangekomen was het even zoeken waar we moesten zijn omdat alles alleen in het Russisch staat aangegeven, maar met vragen kom je een heel eind. Wat schetst onze verbazing dat we twee fantastische plaatsen hadden, parterre derde rij, bijna bovenop de bühne, en dan ook nog in het midden.

De voorstelling was voor ons eigenlijk een komplete verrassing, we wilden het theater meemaken en welke uitvoering vonden we in eerste instantie minder belangrijk, maar het bleek een jubileum ballet uitvoering te zijn ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van voormalige prima ballerina Svetlana.

Deze onverwachte uitvoering hebben we eigenlijk per toeval geboekt. De correspondent van Elsevier in Moskou, Hans Crooymans was zo vriendelijk om kaartjes voor ons te regelen. Dat was achteraf nog niet zo simpel, maar wel geweldig. Alleen al het feit dat je het beroemde theater binnenkomt is al fantastisch. We hebben genoten van 19:00 tot 22:30 uur. Daarna met de metro terug naar het hotel, waar we nog even nagenoten hebben met een heerlijk glas wijn.

Anny

Erg mooie belevenis! Boffen ook nog. Mooi.