botervliegje.reismee.nl

De zesde (en laatste) dag in Moskou

De laatste dag in Moskou. Het klinkt misschien wat saai, maar ook vandaag staat de hele dag de zon hoog aan de hemel en de temperatuur is aangenaam.

Alle dagen hebben we geweldig weer gehad.

Ook al is het zondag de stad wordt keurig schoongehouden.

Eerst de koffers inpakken voor vertrek.

Na het ontbijt de bus weer in en naar een Russisch orthodoxe kerkdienst in de Elockovski kerk die net buiten het centrum van de stad ligt. Een prachtige grote kerk en eigenlijk de enige die niet door Stalin en consorten geslachtofferd is. Bij die dienst gaat het er gemoedelijk aan toe, mensen komen en gaan, geen zitplaatsen en de voorganger(s) doen hun ding. We lopen rond en genieten van de mensen die kaarsjes opsteken met de tientallen bij een zelf uitgekozen heilige. En het aantal heiligen in iconen is bijna ontelbaar, de ene nog mooier achter glas dan de andere. We zitten niet de hele dienst uit, maar nemen wat opnames en na een drie kwartier gaan we weer.

In het cultureel centrum Gnezdo-gloecharja wonen we een inleidende lezing bij van Elena Panfilova, dit is onderdeel van deze georganiseerde reis. Zij is een van de kopstukken die corruptie probeert aan te pakken en heeft daar, zou wij begrijpen, enig succes mee geboekt. Zij is duidelijk journaliste en heeft in deze materie haar tanden gezet. De inleiding was in het engels en na afloop werd nog gediscussieerd.

Tot zover liep het programma van de organisatie en dus kon ieder zijns weegs gaan. We hebben met een groepje van zes geluncht in PECTOPAH VALENOK (op zijn Russisch). Vóór deze gelegenheid staat een grote voetbal laars. In Rusland worden immers binnenkort de wedstrijden van het WK gespeeld. Onderweg naar het vliegveld zien we overigens dat het DYNAMO stadion grondig gerenoveerd wordt.

Onze begeleider Vladimir neemt afscheid nadat hij iedereen de weg in terminal E heeft gewezen. Op tijd vertrekt het toestel dat tot de laatste plek vol zit.