botervliegje.reismee.nl

Vandaag eerst met de trein naar Bergen.

Woensdag 1 augustus 2018

Ook deze nacht was kort, om 05:30 uur moeten de koffers beneden klaarstaan om vervoerd te worden naar de boot. Dus vroeg uit de veren. Volgens het reisschema zal onze trein omstreeks 08:30 vertrekken. Dat betekent om 06:30 uur ontbijten en een uur later met de bus naar het centraal station.

Het weer is uitstekend, volop zonder met soms wat wolkjes en een aangename temperatuur rond de 20*C. Het is een flinke groep van rond de 40, meest senioren, en Helga, de reisbegeleidster, telt nu iedere keer of iedereen er ook echt is. De meeste mede reizigers in deze groep zijn zover we nu hebben vastgesteld, Duitsers.

Op tijd zijn we op het station en wachten op de trein naar Bergen, van te voren worden de gereserveerde plaatsen uitgedeeld. De totale afstand van deze fantastische reis is ruim 425 km en de aankomst is om 15:30 uur.

Er zijn eigenlijk geen woorden voor om te beschrijven hoe mooi en indrukwekkend deze treinreis is. We genieten met volle teugen en krijgen niet eens de gelegenheid om de slaap die we tekort gekomen zijn, even in te halen. Rond 16:00 zijn we dan in Bergen.

Buiten het station van Bergen staat andermaal een bus klaar voor een toer door deze stad, onder begeleiding van een Duitse jongedame die honderduit vertelt over Bergen, zijn geschiedenis en bewoners. Vele plekken komen weer in onze herinneringen, want we zijn hier al eens eerder geweest. Voordat de toer na bijna drie uur eindigt lopen we door het antieke en authentieke havengedeelte van Bergen: Bryggen.

Via de terminal komen we op de boot, de Midnatsol. Een overvloed aan info wordt over ons uitgestrooid waarvan gehoopt wordt dat je een goot gedeelte zult kunnen opslaan. Gelukkig zijn er overal folders en info punten. Vanavond is er een buffet diner, maar de volgende dagen alles precies gepland en vaste tijden met gereserveerde plaatsen.

Veiligheids instructie met film behoort tot de verplichte onderdelen. Ook de uitleg over Hurtgruten is onderdeel van de introductie.

Morgen gaan we een langere excursie volgen, we gaan om 13:30 van boord in Geiranger en een paar uur later weer aan boord in Molde.

Anny

Het klinkt inderdaad naar veel moois zien.
Maar het lezen in de huidige hitte hier maakt ons al moe.
Genieten jullie maar van al het mooie.
Over Bergen door de eeuwen heen heb ik vaak gelezen.
Groetjes.