botervliegje.reismee.nl

Verblijf in Tromso

Zondag 5 augustus 2018

Aankomst in Tromsø, redelijk weer, droog, bewolkt en rond de 20*C.

Nu we de poolcirkel gepasseerd zijn volgen op deze reis meerdere rituelen. Een daarvan is vanmorgen bij de bekendmaking van de uitslag over het juiste moment dat de passage plaatsvond en wie de winnaar is. Daartoe komt Neptunus in hoogsteigen persoon vanuit de zee naar het bovenste dek. De meneer die gewonnen heeft krijgt een vlag, gesigneerd door de kapitein. Maar dat is nog niet alles, hij wordt met ijswater door Neptunus gedoopt en krijgt een glaasje sterke drank toe. Hilariteit alom. Nu is het de beurt aan het publiek om ook gedoopt te worden met ijswater en ijsblokjes achter in je nek, met als beloning een glaasje sterke drank. Heel wat dopelingen vandaag die niet weten hoe ze dat ijs uit hun hemd moeten krijgen. Wel gelachen!

Na de lunch hebben een excursie geboekt die leidt ons naar de gondel kabelbaan waar we genieten van het prachtige uitzicht over deze grote stad en dankzij het feit dat de bewolking is opgetrokken.

Terug naar de begane grond komen weer in de bus die ons naar de ijskathedraal brengt. Eerst dachten we om toch maar extra kleding mee te nemen, maar niets is minder waar, het is de vorm die de kerk in de volksmond ijskathedraal heeft meegegeven. Foto's komen ook op de site. De spitse vorm doet denken aan ijskristallen en bij bepaald zonlicht is het net of er een blauw achtig schijnsel tevoorschijn komt. Helaas mochten wij dat niet beleven, maar we geloven de begeleider op zijn woord. Het is een lutherane kerk. Zeer fraaie ramen die naast bijbelse figuren, ook een doodskop weergeeft.

Tot slot staat ons het Polarium te wachten, een combinatie van Panorama bioscoop, zeeaquarium en onvermijdelijke souveniershop.

Hierna brengt de bus ons tot bij de terminal en gaan weer aan boord, waar we net op tijd zijn voor de avondeten zitting. Na deze zitting komt immers nog een sessie avondmaal. De rest van de avond glijdt de boot zacht en kalm richting noordkaap, waar we morgen gaan kijken. De zee is heerlijk kalm.

Jacques Geurts

Prettige vakantie.

De Vollenbergjes

Die temperaturen die jullie hebben die kunnen we hier de komende tijd vergeten al zeggen ze dat het volgende week ca. 10 graden "koeler" is. Afwachten maar! ( Misschien trekken we hier dan wel een Noorse trui aan! Haha. Vanuit Horst nog een fijne vakantie, geniet ervan en groetjes.

Anny

Pffff jaloers makende temparatuur bij jullie.
Hier wordt je op het moment overal moe van.
Morgen nog warmer. Maar dan schijnt er verkoeling te komen. Laten we het hopen.
De ijsklontjes en doop had hier nu beter gepast. Wij zoeken schaduw en zijn in de avond blij met een windje.
Luitjes geniet van wat jullie zien en ben blij dat je dat kwik en fris kunt doen.