botervliegje.reismee.nl

De Noordkaap en andere verrassingen...

Maandag 6-aug 2018

Vandaag is de grote dag, het hoogtepunt van deze reis: de Noordkaap. Als we onze neus buiten de verwarmde ruimtes steken dan is dat wel een minder aangename verrassing: het stormt en de temperatuur ligt bij 7*C. De boot wiebelt aardig en soms moet je even naar je evenwicht zoeken, wetende dat jullie in de tropen verblijven in Nederland. Maar goed, we gaan ervoor. Winterkleding zit nog in de koffer en kan nu dus even uitwaaien en uit de mottenballen.

Omdat ons uitstapje naar de Noordkaap al om 11:15 start, wordt ook daarom de lunch naar voren gehaald en wel om 10:30 kan dat al. We hebben allebei nog echt geen honger, want het ontbijt zit nog halverwege en dus vullen we ons noodtrommeltje met de nodige proviand. Na het aanmeren aan de kade volgt een ware volksverhuizing naar de tientallen klaarstaande bussen, er ligt immers ook een grote cruise boot van TUI aangemeerd en kennelijk willen die ook allemaal naar de Noordkaap. En gelijk hebben ze. Zo gaan we dan naar het bewuste noordelijkste vasteland punt van Europa. Onderweg is het een drukte van jewelste met vooral volle bussen, veel Campers en gewone auto's en bovenal de nodige mountainbike bikers, en als we heel goed kijken dan zijn het wel degelijk E-bikes. Maar toch een hele prestatie om tot daar te komen. Vanaf de haven naar de kaap is het toch wel zo'n 40km en behoorlijk heuvelachtig.

We hebben het nog niet gehad over de temperatuur, maar die is hooguit 7*C. Onderweg af en toe een regenbui, maar gelukkig zitten we nog binnen in de verwarmde bus en als we bij de kaap aankomen is het droog, winderig en zeer koud. Wat zullen jullie jaloers zijn, daar in de tropen.

Onderweg stoppen we even voor een fotomoment bij een SAMI nederzetting waar ze ook lokale prullaria proberen te slijten, de kritische kijker merkt al snel op dat hier en daar een verborgen labeltje schuilgaat met "made in PRC". Maar goed, alles voor de goede zaak en de SAMI herder blijkt in het dagelijkse leven chirurg te zijn die in het toeristenseizoen zijn vader helpt bij het hoeden van de kuddes rendieren. Dat seizoen is maar heel kort.

Op de kaap zelf is het een drukte van jewelste. Het middelpunt wordt gevormd door een groot meerdere verdiepingen ondergronds tellend gebouw, met theater, shops en eetgelegenheid. Uiteraard gaan we voor de foto naar de beroemde wereldbol, waar de nodige momenten digitaal zijn vastgelegd. Met behulp van omstanders en onze eigen selfistick moet dat aardig gelukt zijn.

Op tijd gaan we met de bus weer terug naar de haven, maar daar overkwam ons iets wat we niet gauw meer zullen vergeten. Wij waren er allebei van overtuigd dat de boot om 16:00 zou vertrekken. Dus wij op onze dooie akkertje nog even geshopt in de haven en toen naar de boot gewandeld. Tot onze grote schrik zagen we dat ze net de loopbrug aan het optrekken waren. Dan flitst er een heleboel door je heen waar ik nu niet dieper op in zal gaan. Gelukkig was iemand zo vriendelijk om de loopbrug nog even te laten zakken zodat we toch nog aan boord konden. Wat een schrik was dat.

De vertrektijd is 14:45 en wij kwamen om 15:00 rustig aangewandeld. Wat een onvoorstelbaar geluk dat we nog meekonden. Je moet er even niet aan denken dat we dat niet gehaald zouden hebben, want dat is uiteraard eigen risico en dan hadden we op eigen houtje naar de volgende haven moeten zien te komen. In onvervalst Noors werd ons wel even de les gelezen, waarop we heel meegaand bevestigend geknikt hebben. Maar blij dat we zijn dat we het toch gehaald hebben. Eerst maar eens bijkomen van de schrik. Na de valse start in Oslo zou je kunnen denken dat misschien Murphy's Law hier een handje in heeft. Laten we hopen dat verder goed gaat.

Straks is er diner buffet.

Na het rijkelijk voorziene buffet praten we nog wat na vóór bij de boeg van de boot op dek 8 met een tweetal uit Duitsland. Ondertussen varen we zo'n beetje op open zee, de Barentz zee en dat is te merken, de boot gaat behoorlijk tekeer, althans in onze beleving. Voor echte schippers zal dat wel een eitje zijn, maar we moeten er erg aan wennen en vooral zorgen dat je de railing in de buurt hebt om je aan vast te kunnen grijpen.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Anny

Al is de temperatuur gezakt! De tijd gaat net zo vlug. Haha.
Dat gebeurt jullie niet nog eens.??