botervliegje.reismee.nl

Van Harstad naar Stamsund

Donderdag 9-augustus 2018

Het weer begint mooi vanmorgen maar dat duurt niet al te lang. De temperatuur schommelt eerst rond de 17 maar zakt later met storm en regen naar 12, en dat terwijl het elders nog tropisch is in Europa.

Omdat we een vroeg uitstapje maken moeten we op tijd op, al om 06:30! Maar het is voor de goede zaak. We kunnen om 07:00 uur aan het ontbijt, dus dat geeft wat rust want om 07:45 komen we aan in Harstad. Daar zal dan een of meerdere bussen om 08:10 klaarstaan voor onze excursie. Er staat een bus voor Duits taligen en een voor Engels/Noors taligen. Wij kiezen de Duitse. Hiermee slaan het een haven over, namelijk die van Risoyhamn. In deze haven (en in meerdere havens) stopt de boot maar hooguit 15 minuten, alleen maar om passagiers te laten in of uitstappen en vracht en post af te leveren of in te laden. Hurtigruten is dan ook niet voor niets een regelmatige veerdienst met vaststaande aanlegplaatsen en tijden. Soms gaan er enkele auto's mee naar een of twee havens verder. Zelf kun je zo vaak aan land gaan als je maar wilt, maar wel zorgen dat je weer op tijd aan boord bent.

De bustoer gaat door de Lofoten, het schiereiland waar Harstad de hoofdstad van is, heeft een groot inwoneraantal ondanks de noordelijke ligging. We worden bij een evangelische kerk afgezet en tot onze verrassing worden we deelgenoot van een korte kerkdienst, speciaal voor de Hurtigruten reizigers. Naast de kerk is een museum en dat is bij de prijs inbegrepen. De reis wordt vervolgd en via een brug komen we op vaste land. Maar eens moeten we weer terug en daar staat dan een pontje voor klaar, nou ja, daar kunnen heel wat auto's en vrachtwagens op en twee bussen. Tijdens de overtocht krijgen we in het cafeetje koffie met versnapering voorgeschoteld, alles bij de prijs inbegrepen. Om 12:30 komen we ongeveer gelijktijdig met de boot aan in de haven van Sortland.

Terug aan boord krijgen we nog een presentatie van het vissersleven nu en in het verleden in deze regio, de Lofoten. De rest van de middag nemen we wat rust, terwijl er een echte storm komt opzetten waardoor we een nauwe passage moeten overslaan. Weer keurig op tijd komen we aan in Svolvaer, waar de boot twee uur aan de wal blijft. Zin om er even af te gaan hebben we niet, te nat en te koud.

Het diner is vanavond niet in de rangorde maar lopend buffet.

De avond vullen we met terugkijken van favoriete programma's voor zover beschikbaar en het doen van een spelletje.

Piet en Toos

Je verhalen zijn prachtig, maar je kunt ons niet enthousiast maken, zeker niet met al dat geschommel. En dan jullie angst om de boot te missen.
Alles went, dus nog een rustige reis terug.

Jos

Het blijven mooie verhalen, met veel afwisselingen warm, koud, storm, maken wij hier niet mee, alleen maar warmte. Gelukkig is gisteren het weer wat omgeslagen, enkele regenbuien en de temperatuur is gaan zakken. Helpen de pilletjes tegen zeeziekte??