botervliegje.reismee.nl

Op weg naar Noord Korea en de aankomst

Donderdag / vrijdag 25 / 26 april

Het grote avontuur gaat beginnen.

Na maanden van voorbereidingen is het dan zover. Ruim op tijd hebben Leinie en Frans mij bij de vertrekhal in Düsseldorf afgezet, om 10:00 uur.

De balie van British airways gaat echter pas om 11:45 open en dus wachten. Daarna kon ik pas in de lounch van BA terecht, maar dat duurde maar kort want de vertrek gate is nog een heel eind lopen geblazen. De vlucht eerst naar London, daar overstappen op de vlucht naar Beijing. In Londen vrij snel en probleemloos door de security, dus weer even genoeg tijd in London. Mooi weer in London. Lange vlucht van ruim 10 uur en iets eerder dan gepland aangekomen in Beijing. Weinig geslapen tijdens deze vlucht. Ik dacht voldoende tijd te hebben voor de overstap naar Pyongyang maar dat viel tegen de procedure is erg ingewikkeld. Eerst koffer ophalen met een treintje naar de bagagebanden, maar dat ging niet want ik moest eerst een 72 uurs visum vrije doorgang aanvragen. Ondertussen ben ik wel van het kastje naar de muur gestuurd, uiteindelijk toch in een achteraf hoekje het visum opgehaald. Lastig als niemand je verstaat of begrijpt en veel aanwijzingen alleen in onbegrijpbaar Chinees is. Daarmee kon ik via een treintje naar de bagageband, maar die was helemaal leeg. Geen koffer te zien en daarna liep bijna alles fout. Koffer stond bij een kantoortje dus dat was opgelost. Bij de uitgang, waar ik achteraf helemaal niet moest zijn, stond iemand met een papier en mijn naam erop! Ik dacht dat is effe fijn, maar die man liep met mijn koffer naar buiten naar de parkeerplaats en toen dacht ik dat gaat fout. Hij liet mij op zijn mobieltje de naam van een hotel zien. Via de vertaalapp op mijn telefoon kon ik hem duidelijk maken dat ik helemaal niet naar een hotel moet, maar naar Pyongyang. Prompt liet hij mijn koffer uit handen vallen en verdween. Oorspronkelijk was het wel de bedoeling dat ik een nacht in Beijing zou blijven, maar dat was veranderd. Kennelijk wist deze chauffeur dat nog niet. De goede man verstond geen woord Engels en ik geen Chinees. Terug naar binnen en zoeken maar. Bijna was ik in een val getrapt. Iemand wilde mij helpen met de koffer naar de incheckbalie voor Pyongyang en zo de lange rij te omzeilen. Ik gaf de koffer niet uit handen, maar hij wilde wel €20 vangen. Ik dacht ho maar. Ik kwam hier niks verder want ik miste nog mijn originele visum voor NKorea. Ik moest gaan zoeken naar de contactpersoon van Koryo tours die heeft mijn originele visum voor NKorea. Na veel heen en weer gedoe eindelijk gevonden en door een kilometers lange rij naar de incheckbalie. Wederom met het treintje naar terminal 3. Security is hier echt hopeloos, ook hier kilometers file en elke Chinees denkt dat hij voorrang heeft zeker op westers uitziende medeburgers. Net op tijd bij de gate aangekomen, maar toch nog ruim een uur vertraging door een groep laat aankomers. We vliegen met Air China en niet met Koryo air, nu zitten we in een Boeing, al is die ook al aardig gedateerd. Als warme hap krijg ik beef met noedels. De aankomst in Pyongyang is een belevenis. Het is een enorm vliegveld met twee terminals en vele stilstaande, voornamelijk Russische toestellen maar wel veel bewegende officials in allerlei verschillende outfit, die ervoor zorgen dat je de juiste route neemt. Iedereen doet zijn uiterste best. Mijn koffer is in Düsseldorf ingesealed en wordt verder niet gecontroleerd, wel de rugzak die wordt binnenste buiten gekeerd. Alles wat geschreven tekst bevat wordt eruit gehaald en door iemand anders nader bekeken. Zonder problemen kan ik verder naar de klaarstaande bus die ons in 30 minuten naar de stad brengt, over snelwegen die best wel wat vers asfalt kunnen gebruiken. De bus rammelt aan alle kanten en we worden door elkaar geschud. In de stad zelf is toch wel wat meer verkeer dan ik verwacht zou hebben. Het hotel is super de lux en ligt op een eiland in de rivier, het heet YANGGAKDO. Ben ingedeeld op de 38e etage. Zeer luxe badkamer, met een kleine koelkast op de kamer. Echt westers, soms beter dan wij zelfs in USA gewend zijn. 's nachts is het pikkedonker in de stad. Het diner is pure luxe en tijdens dit etentje maken we kennis met de groep van 15 personen, uit Singapore, Indonesia, Schotland, Noord Ierland, Spanje, Australië, Nederland en Duisland. Diner met vis, kip en noedels. Tegen 21:00 uur ga ik moe naar bed. Het verblijf in dit hotel is gepland voor twee nachten. Even met Leinie gebeld dat alles goed gaat tot dusver. Ze is blij te weten dat tot zover alles goed is verlopen.

Friday April 26

Flight arrival to Pyongyang by either Air Koryo JS 151 or Air China CA 121

Check in & dinner at hotel Yanggakdo International Hotel, Pyongyang

Reacties

Reacties

Pierre en Hilda

Nou, nou Gerard, gelukkig de rust zelf gebleven! Wat een gedoe hé, als geen mens Ruivers kaltj.
Moeten ze toch maar eens gaan leren daar. Kunnen we misschien nog eens met het koor naar toe dan.
Wij wensen jou een geweldig in Noord Korea toe en zijn weer vol spanning aan het wachten op het volgende verhaal.

Jacques Geurts

Vuul obstakels taegegekômme. Prettige reis.

Gerrit Litjens

Gerard een hele goede en mooie reis gewenst.
Hopelijk verloopt de rest van de reis wat soepeler dan wat je de eerste 2 dagen hebt beleefd. Dus misschien toch maar chinees leren voor de volgende reis?.
Zie uit naar de komende berichtjes!!

Joop

Toch nog een hele puzzel geweest bij aankomst. Gelukkig goede beslissingen genomen!

Piet en Toos

Hoi Gerard,
Het lezen van dit uitgebreide verslag is al vermoeiend, laat staan dat je zelf de hoofdpersoon bent. Hopelijk is de rest van de tijd minder slopend en kun je ook nog genieten. Wat een geluk dat je geen dieet hoeft.

Wiel

Als ik dit lees ben je alweer op de repetitie van het koor .Maar je hebt een prachtige reis gehad en dat is het belangrijkste.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!