botervliegje.reismee.nl

op naar NAMPO

Donderdag 2 mei

Wederom schitterend weer vandaag. Allereerst gaan we naar de plek in de bergen waar de leider zijn kommandopost runde even ten noorden van Pyongyang. Binnen geen foto's maken. Het ziet er te mooi uit om origineel te lijken dus ik denk gewoon nagebouwd, maar wel aardig en indrukwekkend. Het geheel is ongelofelijk overkapt met een grote betonnen koepel van binnen blauw als de ruimte met verschillende sterrenbeelden met led lampjes die voor de strijders bepaalde betekenis zouden hebben gehad. Het geheel werd goed fris gehouden met uitstekende airco's. Van tevoren werd geadviseerd warme kleding aan te trekken en dat was maar goed ook. Van hieruit via een tunnel naar de schuilplaats bij bombardementen, want dezeplek schijnt onophoudelijk doel te zijn geweest van bombardementen. Maar de grote heerser heeft alles overleefd. In de tuin liggen nog enkele (niet ontplofte!) bommen en bewijs dat de grote man onschendbaar bleek. Dit geheel staat even ten noorden van Pyongyang en het heet hier Pyongjong. Uitgebreide uitleg door een vrouwelijke officier of wellicht van een andere hoge rang. Onze vaste begeleidster moest de uitleg in het Engels vertalen. Buiten mocht wel gefotografeerd worden. Op naar het volgende monument. Ondertussen werd het tijd voor de lunch in het zeer luxe Jangsusanhotel. Koffie naderhand in de aparte koffiebar. Terwijl we van de koffie probeerden te genieten draaide een video met onze eigen André Rieu met wederom opnames uit Maastricht, alles met Koreaanse ondertiteling.

Hierna was het tijd om een primery school te bezoeken. Alles was voor ons geregisseerd, eerst een meisjeskoor die haar beste beentje voorzette met een aantal Koreaanse liederen, zeer gedisciplineerd. Bij de volgende klas weer een dergelijk optreden. Daarna kregen we een kijkje in een klas waar Engelse les wordt onderwezen, kompleet met pc en koptelefoons. Om beurten werd aan twee leerlingen iets in het Engels gevraagd en die twee discussieerden er dan lustig op los in het Engels. Mooie vertoning en goed ingestudeerd. De volgende klas hield zich bezig met mechanica en IT, zo te zien zeer up-to-date uitgerust. Het oog wil ook wat. Buitenom vervolgens naar het sportlokaal waar op dat moment driftig en fel tafeltennis werd beoefend. Gevraagd naar de leeftijd van deze leerlingen, bleek dat rond de twaalf te zijn, terwijl hun lichaamsbouw eerder zes jaar zou vermoeden. Ze zouden naar mijn mening zo in een of ander kampioenschap kunnen meedoen en zeker geen slecht figuur slaan. Ik mocht het gastenboek tekenen en heb een groet uit Nederland opgeschreven, die door de begeleidster in het Koreaans werd ondertiteld. Ik had een rugzak met vele kleine spulletjes meegebracht om uit te delen aan de schooljeugd, maar daar kreeg ik de kans niet voor. Bij het afscheid heb deze rugzak met inhoud aan de directrice overhandigd. Deze zal het onder de jeugd verdelen beloofde ze mij.

Terug naar Pyongyang naar het paleis voor schone kunsten. Ik weet de naam niet meer precies, dus noem ik het maar even zo. Onvoorstelbaar hoe groots en kostbaar ook dit is opgezet. Allerlei takken van sport van de kunst worden hier bedreven zoals muziek oefenen (niet onverdienstelijk) handwerken, borduren. We gaan vervolgens naar de grote theaterzaal voor een gepland optreden. Na veel heen en weer geschuif zitten we bijna vooraan. Het zijn indrukwekkende voorstellingen. De grote theaterzaal zit zo goed als helemaal vol en gezien de hoeveelheid bussen van de organisatie ook veel toeristen. Natuurlijk haal je die er zo tussenuit, qua uiterlijk en postuur. Ik vind het wel opvallend dat Koreanen nauwelijks brildragend zijn, terwijl het overgrote deel van onze bevolking mijne inziens juist wel brildragend is. Misschien dragen ze contactlens maar daar ben ik niet achter gekomen. We rijden nu ruim anderhalf uur over onverharde wegen naar NAMPO, niet geasfalteerd dus. Een ware beproeving voor mens en machine. Soms vliegt iedereen plots een centimeter of 10 de lucht in alsof we in een turbulentie terecht zijn gekomen. Het hotel waar we de komende nacht verblijven is verdeeld over meerdere units in een afgelegen terrein, uiteraard weer afgesloten van alles en iedereen. Onderweg hier naar toe passeren we diverse checkpoints, voor ons geen probleem, maar de bevolking mag er alleen passeren met speciale toestemming. Je mag dus niet zomaar even van de ene plaats naar de andere gaan, daar moet een goede reden aan ten grondslag liggen. De kamer is in een gebouw ver van de receptie en restaurant en heeft merkwaardig genoeg vloerverwarming, maar die is niet te temperen, het blijft de hele nacht 26gr. Later hoorde ik dat er ergens een schakelaar moest zitten om die toch uit te zetten. Zelf heb ik de beproefde met hoede maar toegepast door de balkondeur open te zetten dat bood een beetje soelaas. Na het diner is de kamer alleen maar terug te vinden met een zaklamp. Uitermate goed diner in buffetvorm. Gelukkig weer met mes en vork want wennen aan stokjes doe je niet zo maar. Het buffet heerst nog steeds in kerstsfeer, kompleet met kerstboompjes en kerstverlichting en santa. Morgen vertrekken we om 09:00 uur, ontbijt is er al vanaf 07:00 uur. Dit is een spa resort en elke kamer heeft een spa waarin met een of ander helend bronwater kan worden gevuld. Ik weet niet waarom, maar voor hartpatiënten wordt dit ten zeerste afgeraden. Ik kreeg nog eens een extra waarschuwing van de begeleidster daarvoor. Gezien de kleur van de aanslag in het bad kon ik me daar wel iets bij voorstellen. Om te douchen uiteraard gewoon water beschikbaar, maar ook na vele minuten nog steeds ijskoud. Dus een koude douche vandaag.

Jos Boon

Leuk verhaal!

Piet en Toos

lang leve onze vrijheid!!

Toos

Na zo'n warme nacht is een koude douche heel verfrissend

Joop

Mooi dat jullie ook de scholen hebben kunnen bezoeken (al dan niet ge-ensceneerd)

Helmi

Interessante verhalen, echt een kijkje achter de schermen