botervliegje.reismee.nl

Dag in NAMP'O

Vrijdag 3 mei

De laatste volledige dag in NKorea. Wederom schitterend weer, 24gr.Na het ontbijt rijden we naar de Deltawerken van Namp'o. Ongeveer vergelijkbaar met onze afsluitdijk, aan de ene kant de zee die soms aardig tekeer kan gaan en aan de andere kant de grote rivier de Taedong, die hier in de zee moet uitmonden. Het getijdeverschil kan hier tot wel 7 meter bedragen en er zijn in het verleden heel wat slachtoffers gevallen en oogsten daardoor vernietigd. Nu is een en ander beheersbaar in combinatie met een drietal sluizen voor zeeschepen en binnenvaart, voornamelijk een vissersvloot. Namp'o schijnt de grootse en belangrijkste zeehaven van NKorea te zijn. Deze deltawerken zijn een van de grotere prestigewerken van de overheid en dat laten ze aan alle kanten blijken. Met recht een prestatie van formaat, een dijk van ongeveer 8 kilometer waarop een tweebaansweg en spoorweg. Uitgebreid worden we geïnformeerd over deze deltawerken. Vervolgens rijden we de dijk weer terug naar Namp'o en krijgen we een kijkje in een mineraalwater fabriek. Mineraalwater is essentieel omdat kraanwater niet drinkbaar is. We krijgen een blik in de fabriek zelf die van een hoge kwaliteit lijkt te zijn kompleet met geautomatiseerde bedrijfsvoering en dat moeten we uitgebreid in ogenschouw nemen. Er wordt vooral nadruk gelegd op targetingmogelijkheden die dagelijks gehaald moeten worden en reken maar dat wij te zien krijgen dat ze die met procenten kunnen overschrijden. Ook maken we een wandeling naar de bron zelf. Er wordt nog wel een beetje koolzuur aan het water toegevoegd. Deze fabriek produceert water in flessen, terwijl wij gewend zijn om mineraalwater te drinken uit plastiek flesjes van een halve liter. In tegenstelling tot de heenreis gaat de terugreis naar Pyongyang over de praktisch lege vierbaans autosnelweg. Op sommige plekken korter bij de stad zelf worden deze snelwegen zelfs tienbaans. Toch wel een verschil met de binnenwegen eerder. Maar hobbelig blijft het. Het weer is weer prima. We genieten een goede lunch waarna een bezoek aan de nationale bibliotheek waar duizenden boeken zijn verzameld, ook buitenlandse, maar aangenomen mag worden onder strikte controle. We zien diverse leeszalen en computers waar zelfs Windows op schijnt te draaien, maar geen verbinding mogelijk buiten het land. Naar het schijnt allemaal naar de laatste standaard. Na even rondkijken geen andere boeken ontdekt dan Koreaans, Russisch en een enkele Engels boek in dit geval van Harry Potter. De pracht en praal van deze immense gebouwen zijn formidabel en duidelijk bedoeld om indruk te maken, niet alleen op ons als toerist, maar ook de lokale bevolking is duidelijk trost op wat er gepresteerd is. Het is erg druk in de verschillende leeszalen. Deze bibliotheek is een van de gebouwen aan het grote plein, die we weleens op tv zien bij grote parades. Verrassend is het volgende bezoek aan een borduur bedrijf. Je zou bijna zeggen borduurfabriek maar dat doet het edele handwerk dat hier bedreven geen eer aan. Hier worden met uiterste zorg en precisie de mooiste kunstwerken geborduurd door vlijtige en rustig werkende meisjes en vrouwen. Indrukwekkend zijn de gerealiseerde kunstwerken en kunstwerkjes. Allemaal te koop voor vaak grote bedragen maar dat is ook begrijpelijk. Er zitten ook vele uren in elk werk. Als extra gaan we bowlen en/of genieten van een ijsje in de bar. Met een klein groepje van vijf zitten we in de bar en wachten tot de bowlers hun game afgerond hebben.

We maken een wandeling op het grote plein, waar in de tegels nummers geschreven zijn kennelijk voor de opstelling van de diverse parades. Waarna we een korte wandeling langs de rivier de Teadong, maken met weer een monument, ter afsluiting van deze middag maken we een wandeling over de grote promenade. Dat brengt ons bij het laatste onderdeel van deze dag, een pizza restaurant waar we echte pizza's geserveerd krijgen in diverse smaken met heerlijke toppings en aangevuld het Koreaanse specialiteiten. Kortom een mooie afsluiting van deze dag. Wat opvalt is dat elk restaurant zijn eigen uniform heeft voor de serveersters. Op de terugweg stoppen we even om in het donker een waar schouwspel te zien. Een van de markantste gebouwen is een hotel in de vorm van een raket en 's avonds wordt daar een unieke led en neon show op vertoond die werkelijk uniek genoemd mag worden. We krijgen ruim gelegenheid om dat te bewonderen en dat doen we dan ook. Terug naar het hotel krijgen we in de bus uitleg over de procedure van vertrek, morgen. Er zijn twee groepen; de eerst groep gaat per vliegtuig naar Beijing en vertrekt al redelijk vroeg. De anderen gaan per trein en die vertrekt rond 10:30uur. Iedere groep wordt apart per eigen bus met onze begeleiders vervoerd. Onze groep die per trein vertrekt gaat om 09:30 per bus naar het station. Er wordt alvast afscheid genomen van de medereizigers die eerder vertrekken.

Het hotel waarin we ondergebracht zijn is uiterst lux en van alle gemakken voorzien. Dat verwacht je niet in dit land, maar kennelijk alleen voor de toerist en enkele gepriviligeerden. Je ziet ook af en toe zakenlui. We hebben veel opmerkelijke dingen gezien in deze week, jammer genoeg weinig contact met de bevolking voornamelijk door de taalbarrière. Contact wordt volgens mij ook niet bevorderd. Het verschil met het platteland is enorm, daar zie je uitsluitend voetgangers en fietsers. Van alles en nog wat wordt op de fiets of op de rug vervoerd. Plattelanders komen niet of nauwelijks in de stad, daarvoor hebben ze een special permit nodig en vandaar ook de diverse checkpoints die we onderweg tegenkwamen.

Joop

Goed omschreven, Gerard. Blijft interessant.