botervliegje.reismee.nl

GOZO

Malta heeft naast het eigen eiland nog twee iets kleinere eilanden, het grootste daarvan is GOZO, en nog een kleiner COMINO. Op Comino woont nauwelijk iemand en je kunt er ook nauwelijks komen, alleen met een prive boot. Omdat we die (nog) niet hebben beperkten we ons vandaag op een bezoekje aan GOZO. Dat gaat niet zomaar. Met de bus een flinke tour dwars over Malta van oost naar west waar de veerboot ligt. De bus doet er met een overstap ruim 1 1/2 uur over. De ferry gaat sneller. Naar goed gebruik zoeken we de kerken eerst op, maar helaas alles op slot. Het was overigens een niet onaanzienlijke klim naar de Lourdes kerk in MGARR. Maar niet getreurd we kwamen onverwacht door een nagebouwd dorp Bethlehem. Dat wordt met kerst gebruikt, volgens een man die er aan het werk was. De volgende kerk ook weer op slot, dan maar wat drinken: helaas de stroom is uitgevallen, maar gelukkig had de bar vrouw nog een keteltje heet water, dus oploskoffie was gauw klaar. (kosten voor twee koffie: 80 eurocent!)

Dan maar de bus naar de hoofdstad VICTORIA (in het Matees: Rabat).Daar was zowaar een kerk open. Bij het genot van een drankje beleefden we een spannend avontuur op de millimeter. En beton auto moest door een smal straatje en er kon aan weerszijden echt geen vloeitje meer tussen. Kijk maar op de foto's. Natuurlijk had de chauffeur tientallen behulpzame aanwijzers die de zaak alleen maar gecompliceerder maakten.

Het busrijden kostte veel tijd omdat die alle dorpjes aandoen, maar de verbindingen zijn perfect. Tegen het eind van avond terug nadat we nog het een en ander hadden bewonderd. Natuurlijk met de ferry, want zwemmen is ook zowat voor zo'n afstand. De aansluitingen zijn prima, in tegenstelling tot wat in allerlei boekjes over het slechte busvervoer op Malta staat beschreven. Ik denk dat Arriva pas kort over de concessie beschikt met relatief nieuwe bussen. Tegen 19.00 uur weer bij het hotel en dat was de dag van vandaag.

In Nederland moeten we het nog met een ouderwets grote telegraaf doen, maar hier is die op tabloit formaat. Zal wel lokaal geprint worden want de letters zijn ook kleiner, maar wel actueel de krant van vandaag al.