botervliegje.reismee.nl

Bye bye USA

We zijn er weer. In goede orde zijn we maandagavond in ZAVENTEM geland en per trein naar huis gereden. Wel drie keer overstappen: in Leuven, Luik en Maastricht. Leuk was anders met al die bagage.

Maar voor een trip van 5 weken hadden we in verhouding echt niet veel bagage. Twee koffers en ieder een rugzak. Gewoon zuinig zijn met wat je meeneemt was ons devies en achteraf had het nog minder gekunt. In bijna ieder motel kun je voor een paar dollar de was even doen en drogen. Halverwege de reis hebben we een doos met overtollige bagage (uitgelezen boeken) al teruggestuurd en dat scheelde al een heleboel. Die doos stond netjes klaar bij thuiskomst. Zeker bij een rondreis zoals wij gemaakt hebben, is het kritisch wat je meeneemt want bijna elke avond heb je een ander hotel en moet je de koffers naar de kamer sjouwen. En wat je vergeten bent koop je gewoon terplaatse.

De laatste dag, zondag dus, ging ons vliegtuig pas om 20,45 uur weg dus de dag moest wel zinvol worden ingevuld. Dat hebben we gedaan: ons plan om het poppenmuseum in BELLEVUE te bezoeken viel even in het water: om 10 uur stonden we daar op de stoep, maar opening pas om 13.00 uur. Toen naar een ander museum in RENTON (allemaal vlakbij SEATTLE): op zondag gesloten. Vandaar naar een memorial voor veteranen en dat kon toch niet gesloten zijn? Inderdaad dat is open en zoals vaak erg indrukwekkend. Toen was het inmiddekls ruim 1 uur en op naar de poppen. Dat was de moeite waard. Een prive verzameling van over de hele wereld bijeengebracht. Zelfs een kompleet poppenziekhuis met operatiekamer, allemaal miniatuur. Helaas mochten er geen foto\'s gemaakt worden, maar stiekem een paar geschoten. Die zit ik wel op de site.

Toen werd het tijd om de huurauto terug te brengen en van te voren bezochten we nog een gedenkplaats (memorial) voor algemeen. Duidelijk werd hoe meer geld je hebt hoe sjieker je begraven kunt worden, kompleet met kapel met airco.

Op het vliegveld werden we aanvankelijk ver uit elkaar in het toestel naar London geplaatst, maar achteraf kwam het toch goed en kwamen we een klein klasse hoger dan economy te zitten met iets meer beenruimte en luxere stoelen. Zo tussen economy en business class in.

De vlucht duurde korter omdat ze de noordelijke route kozen via noord canada en groenland, maar dat maakte niks uit want in Londen moesten we daardoor langer wachten op de aansluiting naar Brussel. In Londen begon het circus van security weer helemaal van voren.

Toch even koffie drinken in Londen en dat kostte maar liefst $15. Ja daar gaan de vakantiecenten nou aan op.

Vanaf nu proberen we de bagage vol met herinneringen wat te ordenen en op een rijtje te zetten. Ook zal ik wat foto\'s bijplaatsen want vanaf thuis gaat dat iets sneller.

Iedereeen die met ons heeft meegeleefd hartelijk dank en ook voor de warme reacties bedankt.

Ben benieuwd wie het stokje van reisverhalen gaat overnemen.

Groetjes van Leinie en Gerard.