botervliegje.reismee.nl

Jaarwisseling

Anders dan andere jaren wilden we de jaarwisseling niet thuis doorbrengen en daarom viel na enig overleg en rijp beraad de keuze op Parijs. Met de TGV vanuit Luik op naar de lichtstad, waar je na iets meer dan twee uurtjes treinen midden in de stad staat. Het gereserveerde hotel opgezocht en via de altijd aanwezige metro ben je er zo. Eerst natuurlijk kaartjes gekocht en wat een pech, net met de kaartjes nog nat van het drukken in de hand bood ons een terugreizende toeriste haar ongebruikte kaartjes gratis aan. Die houden we dan reserve, of geven ze ook weer weg. Ondanks de regen even snuffelen aan de Arc de Triomph, waarna we in een lokaal restaurantje heerlijk en goed gegeten hebben. De hotelkamer was niet helemaal wat we bedoeld hadden, maar dat wordt de dag erna opgelost.
Op oudejaarsdag gaan we cultuur snuiven, eerst een heerlijke koffie bij Lafayette en een blik over Parijs vanaf het dakterras. Het Rodin museum is druk bezocht en dus netjes in de rij staan. Vlakbij is het musee militair met de tombe van Napoleon.
Ons avondeten is wederom verrukkelijk, maar het slaat wel een aardig gat in het budget. Laat in de avond gaan we weer naar de Arc, maar het wemelt er van politie en de sfeer is duidelijk gespannen. Door naar de Eiffeltoren waar nog meer spanning te voelen is en nog meer politie. We besluiten terug te gaan, ook al omdat op de champs elysee bijna alle winkeletages dichtgetimmerd waren. In het hotel zei men ons dat er rellen werden verwacht en net als andere jaren gegooid zou worden met champagneflessen. Dus vierden wij getweetjes nieuwjaar op de hotelkamer. Net zo gezellig.
Nieuwjaarsdag is veel gesloten maar Montmartre is bezoeken waard al moet je er over de koppen lopen net als in de Sacre Couer en de Notre Dame, waar het aanschuiven geblazen is. Kortom wij hebben weer een hele lading cultuur opgedaan. Morgen de rest en dan weer naar huis.