botervliegje.reismee.nl

RAPID CITY

Het is inmiddels woensdag avond, en ruim donderdagmorgen in Nederland als ik dit zit op te schrijven. Even denken waar waren we ook alweer gebleven.

Deze keer zitten we in RAPID CITY South Dakota en zowaar de computer doet precies wat ik zou willen, maar foto's uploaden kan ik weer vergeten, niet vanwegde de snelheid, maar ik kan geen SD card in dat ding kwijt, kan wel, maar dan zie ik hem niet meer terug.. ;-)

Gisteravond in Hill City was de PC niet vooruit te branden dus heb ik niks geschreven.

Dinsdag dus naar Mount Rushmore. Nou dat is echt kermis op zijn amerikaans, wat een belevenis. Een kompleet dorp is erom heen gebouwd de ene nog protserig dan de ander. Ook een komplete stoeltjeslift om een en ander van omhoog te bekijken. Dit maakt deel uit van national forest the black hills. Pure commercie is het geworden rondom de uitgehouwen beelden van 4 presidenten in een hoge rostwand. Wel leuk om even te zien en dat was het dan. Veel foto's heb ik ervan genomen en dat was het dan. Dit ligt in het stadje KEYSTONE. We rijden verder naar HILL CITY en zowaar daar vinden we een stoomtreintje. Op en neer van HILL CITY naar KEYSTONE. (waren we daar niet al geweest???) Na 15 minuten Keystone weer met dezelfde trein terug. Nee je mag niet effe heen en weer lopen in de trein. Zitten is zitten. Wel leuk hoor met een snelheid van ca 15 km per uur. Een echte stoomloc die gestookt wordt met afgetapte motorolie en geen kolen. Kun je nagaan wat dat ding stinkt. Roken doet ie wel net als bij kolen. Terug in Hill city barst onweer los, maar we zijn net droog bij hotel aangekomen. Na het onweer klaart het net zo vrolijk weer op en straalt de zon.

Overnachting in Best Western hotel, maar voordat we gaan slapen even de stad in en we zien een echt cowboy schiet act met pistolen en veel knalwerk. Wordt kennelijk iedere avond op straat opgevoerd.

Moe, maar voldaan legt het echtpaar zich te ruste voor de nacht.....

Dan vandaag, de woensdag dus. Onze plannen waren om het Cluster park te bezoeken en dat deden we ook, via een WILD LIFE LOOP road konden we fijn op afstand op zijn amerikaans wild bekijken en we hebben gekeken en gezien.

Eerst herten dan weer buffels met jongen en zowaar nog ezels ook. Niet te geloven zoals die beesten reageren, net alsof het echte ezels zijn. De foto's zullen het aantonen.

Zo langzamerhand moeten we denken om richting uitgangspunt te rijden, dus rijden we naar RAPID CITY, even buiten het BLACK HILLS park. Daar treffen we een AIR en SPACE museum aan van het amerikaanse luchtmacht en worden gratis rongeleid, zelfs tot diep in de lanceersilo van een MINUTEMAN raket uit de 50er jaren. Overigens was dit een oefensilo. Toch wel indrukwekkend. Dit ligt in het ELLSWORTH airfoce base.

Omdat de inwendige mens niet zonder input kan hebben de stoute schoenen aangetrokken en een MC D. binnengstapt en verdomd net als in Nederland ze hebben er alles...Wel even weer eens wat anders voor een keer, dat junk voedsel.

Morgen trekken we verder westwaarts en verlaten de staat SOUTH DAKOTA weer, want dinsdag moeten we vliegen naar Calgary.

Eigenlijk volgen wij nauwelijks nieuws (vakantie!!!!), maar het kan je hier niet ontgaan dat Michael Jackson dood is. Meteen was dat vorige week op elke zender en de discussies over de doodsoorzaak zijn niet van de lucht. Soms volgen we radio Nederland wereldomroep, maar dat betekent ook niet veel in 25 minuten.

Het weer is prima voor ons; nachten zijn koud tot koel en overdag uitbundige zon. Soms even een bui, maar dan klaart het direct weer op.

We wensen ieder een fijne dag en bedankt voor de leuke reacties.

Leinie en Gerard