botervliegje.reismee.nl

Duizend eilanden.

Met veel enthousiasme had ik het verhaal van de 1000 eilanden geschreven en nou bleek het verdwenen te zijn. Even diep in het geheugen terugkijken en dan maar weer optekenen. In de St.Lawrence river die het Ontario meer meer verbindt met de Atlantische oceaan bevinden zich zo'n 1000 eilanden en eilandjes. Dwars door deze rivier loopt de grens met USA en Canada. Niet ver van ons verblijf is de zogenaamde 1000 eilanden brug die tevens de grens vormt. Eigenlijk zijn het twee grote bruggen een Amerikaanse en een Canadese. Wij gaan over de Amerikaanse en komen op een groot eiland waar aan de Canadese kant een uitkijktoren is gebouwd. Dankzij het schitterende weer is het zicht geweldig op de toren. Terug moeten we weer door de douane, maar dat duurt iets langer. We gaan naar Alexandria Bay vanwaar een bootje naar een groot privé eiland waar ene Bodt een groot kasteel heeft laten bouwen. Deze Boldt was mede-eigenaar van het Walldorf Astoria hotel en daardoor schatrijk geworden begin van de 20ste eeuw. Je valt van de ene verbazing in de andere bij het zien van al die pracht. De terugtocht was iets moeilijker omdat er maar een bepaald aantal op de boot mag en wij dus rustig onze beurt moeten afwachten. Terug naar Watertown.