botervliegje.reismee.nl

Lancaster county

Het is zondagmorgen en de zon laat zich weer zien, naast heftige wolkenformaties. In het motel is geen ontbijt dus we moeten op stap daarvoor. Het restaurant van gisteravond bleek gesloten en na even zoeken vinden we een ontbijtrestaurant. Echt Amerikaans heel druk en geduldig op je bestelling wachten. Maar het wachten heeft zijn vruchten afgeworpen, het was een uitstekend ontbijt. In het nabijgelegen Strasburg moet een nostalgische stoomtrein rijden en dat lijkt ons wel wat met dit onstuimige weer, het is fris met een harde koude wind, maar wel zonnig. De trein staat klaar als we daar aankomen en om 11 uur vertrekken we voor een ritje van 45 minuten heen en weer terug. Dwars door het Amish landschap met ruim zicht op de boerderijen, maar omdat het zondag is zie je ze nauwelijks. Wel hier en daar de bekende Amish door een paard getrokken buggy, kennelijk op weg naar een kerkdienst. Bij terugkomst in Strasburg gaan we naar het trein museum. Zelden zo'n mooi, schoon en verzorgd museum gezien met zo ontzettend veel mooi gerenoveerd treinmateriaal. Je komt weer ogen en oren tekort en ik hoop dat de camera weer genoeg heeft vastgelegd. In het nabij gelegen Lancaster doen we een art museum aan, aanbevolen in de reisgids, maar dat was in een woord niks, in plaats van drie etages slechts een etage met een handvol kunst. Twee keer niks dus. In het nabijgelegen Ephrata zou een soort klooster, Ephrata Cloister genaamd, te bewonderen zijn en dus wij er naar toe gereden. Nou dat viel in elk geval niet tegen. Een heel oud geheel met verschillende gebouwen en gebouwtjes verspreid over een uitgestrekt park. Een, wat achteraf bleek een namaak kloosterling te zijn, leidde ons rond en vertelde honderduit over het ontstaan enz. De oprichter was een Duitser een zekere Conrad Beisel, die na de reformatie wegvluchtte uit Duitsland om hier zijn eigen orde te stichten. Min of meer net als de Amish en de Mennonieten destijds. We kregen zelfs een Nederlands talige beschrijving mee. Terug naar Lancaster waar een heel aardig koffiehuis zou zijn wat we zeker niet moesten overslaan. Ook dat was twee keer niks, veel te sterke koffie, wat je sowieso niet gewend bent van Amerikanen en na 15 min werden we verzocht het pand te verlaten, sluitingstijd. Enige voordel was dat we even op internet konden via wifi. Nog even door Lancaster gewandeld, maar alles wat interessant zou kunnen zijn was gesloten. Terug naar New Holland. Hier blijkt ook het hoofdkantoor van het bekende merk New Holland agrarische machines te staan. Het avondeten nuttigen we waar we vanmorgen ook ontbeten hebben.

wies

Als ik dit zo lees, wat jullie allemaal bezichtigen, zullen jullie als jullie weer terug in Beesel zijn ontzettend moe zijn, want het is niet niks wat jullie allemaal zien.

coos

beste Leinie & Geard,
wat laten jullie ons enorm meegenieten van een geweldige reis met een prachtig verslag, alsof we met
jullie meegaan. Bedankt en Goede reis terug/
susan & coos