botervliegje.reismee.nl

Muscat OMAN

Woensdag 6 jan 2016

Eerst iets over gisteren avond. Het diner stond in het teken van Italië, immers de maatschappij waarmee wij varen, MSC, is van oorsprong Italiaans. Er wordt ook veel Italiaans gesproken aan boord. Maar daar wagen wij ons maar even niet aan.

Bij het diner werd iedereen geacht te verschijnen in een van de Italiaanse nationale kleuren, rood, groen of wit. Daar deden wij dus even niet aan mee, dat paste niet in onze koffer. Geen nood hoor het feest ging toch wel door. Iedereen kreeg ook aangepaste servetten, rood, groen of wit.

Vanavond worden we geacht in het wit te verschijnen, nou moet het toch niet gekker worden! We gaan gewoon op ons zondagse beste.

Vandaag een excursie door Muscat geboekt van ongeveer 4 uur. In onze bus uitsluitend engelstaligen, dit keer geen duitsers. De begeleider was een alleraardigste inwoner van Oman gekleed in een crème kleurig en lang traditioneel gewaad en een leuk hoofddeksel daarbij passend. Hij gaf ook achtergrondinformatie over kledij en gebruiken.

De sultan van Oman, die schatrijk is, deelt ook rijkelijk uit aan zijn eigen onderdanen. Gemiddeld salaris 2000 euro met vrij wonen en geen ziektekosten. Zelf heeft de sultan een luxe jacht in de haven en rijkelijk lux uitgevoerd paleis ter beschikking. Zijn beeltenis kom je overal tegen. We rijden het haven terrein af en moeten even langs de immigratie. Onze paspoorten zijn aan het begin ingenomen en wij moeten ons identificeren met de speciale bootpas en een aanland kaart en die moet je bij terugkomst op de boot weer inleveren. Eerste stop is de grote moskee, waar we deze keer wel naar binnen kunnen. De begeleider is erg nerveus, want er mag niks aan het toeval worden overgelaten, vrouwen met hoofddoek op en geen plukje haar zichtbaar, lange broeken en lange mouwen. Twee mannen werden geweigerd omdat stukjes huid van onderbenen zichtbaar waren. Maar toen dat allemaal geregeld was, schoenen uit en de moskee in. Je schoenen weer terugvinden is ook een hele toer, want er is niet één, maar meerdere plekken waar de schoenen in vakjes moeten. Deze moskee is pas enkele jaren geleden klaar gekomen en is in een woord geweldig. Plaats voor 22000 gelovigen en alles heel mooi en lux. Het vloerkleed is uit één stuk en is in Irak handmatig door 400 vrouwen gemaakt. Totaal gewicht van het tapijt is ruim 8000 kg. Op de plekken waar we mogen lopen is het tapijt bedek met tijdelijke vloerbedekking om het tapijt niet teveel te laten slijten. Er lagen vandaag drie cruise boten aangemeerd en van die duizenden mensen gingen er veel naar de moskee. Dus druk was het er. Alles is uiterst luxe afgewerkt. Hoewel er officieel niet gefotografeerd mocht worden is er volop al dan niet stiekem gefotografeerd. Zelf heb ik daar ook een steentje aan bijgedragen en volop de camera laten werken. Zodra ik de kans krijg gaan de foto's online.

Ook de omgeving van de moskee is geweldig, veel bloemen en groen. Het bijhouden geschiedt door gastarbeiders. Natuurlijk moet er rijkelijk gesproeid en bevloeid worden in dit hete klimaat, maat alles staat er piekfijn bij. Na deze stop ging het naar de lokale markt waar een onvoorstelbare hoeveelheid prullaria te koop wordt aangeboden. Elke vierkante centimeter wordt benut om de koopwaar ten toon te spreiden en de ene verkoper is nog handiger in het aanprijzen dan de volgende.

Oman behoort niet tot de verenigde emiraten en heeft dus een eigen munt, maar emiraatse dirham en de euro of dollar worden maar al te graag aangenomen.

Het verkeer is een grote chaos en voor al die bussen met toeristen een ware uitdaging om telkens weer op tijd de reizigers naar de volgende plek te brengen. Wij dus na een dik half uur niks gekocht hebbende naar het volgende museum waar de sultan een hele verzameling heeft laten onderbrengen. In de bus worden we voorzien van water hetgeen geen overbodige luxe is bij deze temperaturen. Vandaag rond de 30 gr. En uiteraard totaal onbewolkt. Het volgende en laatste punt is het paleis de sultan himself. Erg praktisch gesitueerd pal naast het ministerie van financiën. Overigens wel afgelegen en moeilijker bereikbaar. Voor de sultan staat uiteraard de helikopter ter beschikking. Ook hier een overdaad aan marmer en luxe aan de buitenkant, want verder dan het hekwerk komen wij als simpele burgers niet. De sultan liet zich niet zien, dus dat betekende het einde van deze toer. De rest van de dag aan het zwembad en het zonnedek doorgebracht, af en toe wat te drinken of eten gehaald in een van de bars die bijna 24 uur open zijn.

Het diner was weer prima in orde en voldaan hebben we ons te ruste gelegd, nadat we eerst nog een shuttle geregeld hadden voor zaterdagmorgen vroeg. Dan vertrekt ons vliegtuig om 08:00 uur. Dat wordt een vroegertje. Trouwens elke morgen moeten we vroeg eruit want excursies beginnen rond 08:00 uur. Uitslapen en uitrusten moeten we thuis maar doen.

Joop van Toerkoop

Interessante verhalen! Komt me idd bekend voor.
Time flies. Veel plezier nog en een goede reis!

mieke

vraag maar verblijfsvergunning aan!!!!!!!!!!!