botervliegje.reismee.nl

Aan land in Khasab Oman

Donderdag 7 jan 2016

Even over gisteren, zoals elke dag, gister was het Driekoningen en meer kan ik niet toevoegen aan het eerdere verhaal.

Vandaag komen we niet al te vroeg aan in Khasab, op het meest oostelijke puntje van het arabische schiereiland. Het is een enclave toebehorend aan de sultan van Oman in geklemd en omringd door de emiraten. De geplande excursie is een boottocht door de fjorden van Khasab. Heel mooi en indrukwekkend zoals zoveel op deze reis. Het weer speelt ook nog lekker mee, we leggen ons op het bovendek van de lokale boot, want zitten kun je er niet, en genieten van het heerlijke weer, niet te warm en af en toe een wolkje tegen te felle zon. Deze fjorden zijn inderdaad indrukwekkend al blijven de bergen een grauwe uitstraling houden. Hier en daar een verdwaalde boom, misschien wel dadels. Ondertussen houden we even stand in een lagune en krijgen we een heuse dolfijnen show. Dolfinarium is er niks bij. Hier er daar zie je een nederzetting en je vraagt je af hoe die mensen daar moeten komen, vermoedelijk via het water. Vele bootjes volgen. Onze boot heeft een engelstalige uitleg en ook een russische. Helaas is het engels nog gebrekkiger dan de povere geluidsinstallatie zodat we af en toe wat woordjes kunnen herleiden naar echt engels. Maar we zien genoeg om te genieten. Rondom een eilandje leggen de boten aan via een anker en kunnen de liefhebbers een duik nemen in het 22 gr warme water. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt en na ruim een kwartier als iedereen weer aan bord is vertrekt de boot weer. Aan boord is rijkelijk alcohol vrij drinken aanwezig en allerlei fruit, allemaal gratis. Met de heersende temperaturen moet je inderdaad veel drinken. Op de weg terug zien sommige medereizigers vliegende vissen. Ik heb geen reden om aan hun constatering te twijfelen, maar was niet in de gelegenheid om een en ander fotografisch vast te leggen. Maar geen nood, op de boot circuleerde meteen het advies om op youtube te gaan zoeken. De boottoer duurde ongeveer vier uur. Na terugkomst lunch genomen en lekker uitgerust op ons balkon dat vandaag aan de goeie kant van de kade lag en verrijkt was met schaduw. Wat wil een mens nog meer? In de haven onder ons zagen we vele activiteiten en dat wekt nieuwsgierigheid. Wij, nieuwsgierig als we zijn, erop af. Het waren vele bootjes uit Iran met uiteraard Iranezen. We knoopten een praatje aan met handen en voeten en wat we begrepen; ze kopen goedkope spullen in Oman en verschepen die in piepkleine bootjes naar Iran. Het is ongeveer 70 km de oversteek in de straat van Hormuz en ze doen er 3 uur over. Later lezen we dat Iraniërs spullen smokkelen die onder de boycot vallen en dat ze binnen 12 uur Oman weer moeten verlaten. Nu de boycot opgeheven wordt zal dat wel weer hun baan of inkomen kosten. Vlak voor zonsondergang zien we de tientallen bootjes vertrekken. Er kwam ook een veerboot aan en bij navraag bij een ambtenaar vertelde hij dat die uit Muscat kwam. Daarop zaten ook duidelijk gastarbeiders met hun hele hebben en houden in plastic tassen en opgerolde matras. Volgens die ambtenaar zou er binnenkort een veerdienst met Iran worden geopend, dankzij het einde van de boycot.

Tegen 17:30 kiest de kapitein het ruime sop op weg naar Dubai, daar verblijven we twee nachten.

Harry en Wil

Hallo luitjes. Leinie je ziet er allercharmants uit met je hoofddoek en zonnebril. Als jullie naar huis komen , neem dan wat warmte mee, want hier regent het en is het waterkoud. Geniet nog van jullie laatste dagen. Groetjes