botervliegje.reismee.nl

Dagje Stavanger

Woensdag 31 aug 2016

Het aanmeren was een latertje vanmorgen, maar dat was zo gepland. Na een onrustige nacht met veel storm op zee was de boot om 10:00 uur vast aan de wal.

Bij het ontbijt ontmoeten we telkens weer andere mensen, soms erg gezellig en leuk om ervaringen uit te wisselen, net zoals bij de diners. Soms verraden mensen meteen hun afkomst, zoals vanmorgen een Australisch stel, waarvan de mannelijke helft Duitse voorouders had. Verdere uitleg overbodig.

Volgens het weerbericht zou er de hele dag kans van 100% zijn op regen bij en iets aangenamere temperatuur van 19gr. Wel veel wind. We hebben het met de paraplu van de hut echter droog gehouden, geen druppel gevallen.

De excursie van vandaag begint om 13:00 uur dus we hebben even voor ons zelf tot die tijd. We wandelen naar het oliemuseum van Stavanger. Een ultramodern gebouw met in een notedop de geschiendenis van de olie en gaswinning inclusief de ups en downs in de korte tijd dat deze industrie bestaat. De welvaart die dat heeft gebracht zie je duidelijk om je heen.

Tegelijkertijd is hier ONS aan de gang, wij dachten eerst aan een festival, maar het heeft te maken met de offshore industrie iets van Offshore Norske Seminar. Vergeef me als ik het fout heb.

Om 13:00 uur gaan we mee met de geplande excursie, dit keer met een nederlands talige gids, een in Stavanger wonende jongedame die ons de geschiedenis nog eens fijntjes deed inpeperen met een stortvloed aan jaartallen gemengd met Vikingen, katholieken, hervormers, ijstijden etc. Niet vervelend hoor, maar allemaal goed om te weten. Onze eerste stop de cathedraal van Stavanger die de oudste stenen cathedraal van Noorwegen blijkt te zijn, wordt ook wel de Dom genoemd. Was oorspronkelijk katholiek, maar nu protestant sinds de reformatie. Met de bus verder naar een eiland met daarop het Utstein klooster. Oorspronkelijk bewoond door Augustijner monniken, maar nu meer een monument waar je ook kunt trouwen en een partijtje kunt organiseren. Terug naar de boot waar we eerst nog een flinke wandeling maakten door het oude gedeelte van Stavanger met zijn witte houten huizen en smalle straatjes.

Vanavond willen we bij het diner liefst met nederlandstalige tafelgenoten. Niet dat engels een probleem wordt, maar naarmate de avond vordert wordt de verstaanbaarheid mede door de accoustiek moeilijker en vergt het meer inspanning om het gesprek te blijven volgen.

Harry en Wil

Wat hebbeun jullie toch met regen? Eigelijk moesten jullie wat van ons weer hebben. Fijn Gerard dat er ook gluten vrij eten voor jou aan wezig is. Geniet nog van jullie vakantie. Groetjes uit Beesel

mia

Lieve mensen wat zien jullie veel en wij gratis meegenieten ik zou zeggen tot de volgende keer, veel liefs Mia

MIA

o jongens de tijd is haAST TEN EINDE HET WAS VOLGENSMIJ EEN MOOIA REIS IK HEB ERVAN GENOTEN ENDAT ALLEMAAL GRATIS HEEL VEEL DANK TOTZIENSENDIKKE KNUFFEL VAN MIA DAGSCHATTEN TOT ZIENS