botervliegje.reismee.nl

Kerst in Tampa

Zondag 25 dec eerste en enige Kerstdag.

Eerst een paar algemene zaken voordat we de dag doornemen. Het is nu 16:00 uur lokale tijd en 30gr.C. Bij het zwembad is het best goed toeven.

Twee zaken vallen steeds weer op, overal is de herrie van airco's onvermijdeljk hoorbaar en waar je ook komt het ruikt, of liever stinkt bijna overal naar aangebrand spek of aangebraden boter. Of ze nou niet goed afzuigen weet ik niet, maar de lucht en de herrie zijn soms hinderlijk, tel daarbij de onvermijdeljke herrie van de autosnelwegen.

Vandaag beginnen we met het opzoeken van rust in een katholieke kerk, de Heilig Hart kerk. We kunnen kiezen tussen maar liefst vier diensten vanaf 07:30. Maar omdat dat wat erg vroeg is gaan we voor de mis van 10:30 uur. Opvallend is dat de kerk goed gevuld is met gelovigen en een overdaad aan kerstversiering. Heel mooi ingepast in de sfeer die de kerk uitstraalt. Door de mindere geluidsinstallatie en accoustiek was er niet veel van te verstaan. De dienst wijkt weinig af van wat wij gewend zijn, alleen alles in het engels uiteraard. En tussendoor wordt gevraagd wie er jarig is of wie visitor zijn. Wij hebben maar effe weggedoken. Net als bij de baptisten vorige week ook uitgebreid omhelzen en handen schudden. Opvallend is dat wij vorige week in de baptistenkerk de enige twee blanken waren en vandaag hebben we in een volle kerk hooguit twee anders gekleurden gezien.

Na de dienst proberen we wat te vinden, maar helaas alles dicht vandaag. We zien een mooi gebouw dat blijkt de universiteit te zijn met een mooi park. Daar nuttigen we ons kerstdiner: de meegebrachte boterhammetjes met een flesje water. Oh ja ook nog een mandarijntje en ieder een halve banaan. Is het niet geweldig?

Verder vanavond een diepvries maaltijd die we eerder hebben ingeslagen. Vandaag is alleen een enkel benzinestation open en de koffie die ze daar hebben lijkt wel al een paar keer gekookt te hebben. We zijn tevreden met een ijsje.

Zoekend naar een strandplek op de kaart zien we Anna island en besluiten daar naar toe te gaan. Halverwege merken we Apollo beach op en besluiten die afslag te nemen. Nou van beach is weinig te bespeuren, hooguit enkele luttele meters zand, maar opmerkelijk in de baai vlakbij de uitlaat van een energie centrale zwemmen talrijke zeehonden of zeeleeuwen, die regelmatig de snuit boven water steken om lucht te happen. Ze komen op het koelwater van de centrale af. Apollo beach is gewoon de naam van het stadje.

Zo volbrengen we de middag, waarna we nog even uitrusten aan het zwembad van het hotel. Iedereen is blij als de kerst voorbij is want dan draait de economie weer. Zelfs Walmart die normaal 24 uur open is, kent maar twee sluitingsdagen per jaar, Thanksgiving en kerstdag.