botervliegje.reismee.nl

Naar Salt Lake City

Vrijdag 14 juli

De laatste 5 dagen van ons verblijf in de USA, hebben we gereserveerd in Salt Lake City. We denken dat daar genoeg te doen en te zien is voor die ons nog resterende tijd. Maar eerst nog gaan we naar Jerome. Daar liggen restanten van het kamp Minidoka een van de interneringskampen voor Japanners. Na de aanval op Pearl Harbour werden Japanners met hun hele familie in dit soort kampen ondergebracht. Daarbij moesten ze de landbouw mede ontwikkelen, met name de aardappelteelt. Volgens zeggen hebben ze het er niet slecht gehad alleen hadden ze geen vrijheid om naar huis te gaan. Er zijn meerdere van deze kampen geweest, in dit kamp met de naam Minidoka werden Japanners ondergebracht uit Alaska, Washington state en uit het westen van Oregon. Een trieste bladzijde uit de Amerikaanse geschiedenis tijdens de tweede wereldoorlog. Maar geenszins vergelijkbaar met de concentratiekampen van de Duitsers. Het bezoeken van dit soort plaatsen hoort bij het ontdekken van de cultuur van een land.

Vervolgens rijden we naar het zuiden en komen zo in de staat Utah, bekend van de mormonen. Omdat in die staat heel moeilijk alcoholhoudende drank te krijgen is en we wel van een glaasje wijn houden voordat we ons te ruste leggen, slaan we nog wat in voor de komende dagen in Idaho. De temp loopt inmiddels op tot bijna 40gr. In een visitors center een eindje vóór Salt Lake City ontmoeten we een service medewerker die redelijk goed Nederlands spreekt tot onze verbazing, hoewel hij Amerikaan is.

In Salt lake City aangekomen gaan we, nadat we hebben ingecheckt in het hotel, nog even de stad in naar het Temple square. De Temple zelf mag je als niet gelovige mormoon niet in. Overal is gelukkig airco. In het beroemde Tabernacle is niets gaande, we kunnen er gewoon naar binnen, maar de informatie die verstrekt wordt laat te wensen over. Er zou morgen een orgelconcert plaatsvinden en vanavond en morgenavond treedt het koor op in het conferentie centrum tegenover het Temple square. Kaartjes alleen via de website!

Terug op de hotelkamer geprobeerd kaartjes te bestellen, maar helaas alles uitverkocht. Vermoeidheid in combinatie met de hitte gaat voor ons oudjes onderhand wel zijn tol eisen, maar we gaan door tot aan het gaatje.

We sluiten de dag af met een simpel menu in een bekend hamburger restaurant en genieten nog even na op het terras bij de pool. Het verhaal maken we later nog wel.