botervliegje.reismee.nl

De vierde dag in Moskou

Vrijdag 11 mei 2018

In tegenstelling tot het programma hoeven we ons niet om 09:00 uur te melden in de lobby maar om 09:30 uur, dus een half uur langer slapen. Dat is wel nodig want het overvolle programma vergt nogal wat van al die oudjes.

De bus die ons al dagen overal naar toe brengt, gaat deze keer naar het Rode Plein en omgeving. Het weer is wederom schitterend met een stralende zon. We wandelen over het rode plein en kijken onze ogen uit. Met een klein groepje gaan we het GUM warenhuis in en genieten van al het moois en uiteraard koffie. Inmiddels hebben zich enkele alleen reizende mannen bij ons gevoegd en we trekken vaker samen op.

De grote groep is in tweeën gesplitst met ieder een eigen Russische begeleider die soms afwisselen. Iedereen in de groep heeft met een oortje direct contact met de begeleider en dat werkt prima. Vandaag is de vaste begeleider Vladimir samen met Nadia die ook perfect Nederlands spreekt. Beiden zijn wandelende geschiedenisboeken waar geen Google tegenop kan.

Samen met de zon krijgen we bijna niet genoeg tijd om alle mooie momenten zo vast mogelijk te leggen. Ondertussen wordt alles wat was opgebouwd voor de parades weer afgebroken. Dus activiteiten genoeg op het Rode Plein.

Om 11:30 verzamelen voor het Bolshoi theater bij het standbeeld van Karl Marx om lopende naar de achterzijde van het theater te gaan waar we in het Bolshoi cafe een voortreffelijke lunch hebben genoten. Ook glutenvrij was geen probleem.

Na deze onderbreking gaan we naar het Kremlin zelf, maar dat was niet zo eenvoudig, er moest het nodige geduwd worden om tussen al die opdringerige Aziaten toch nog binnen te kunnen komen. Uiteraard security check, want stel je voor dat...Zo stonden we dan ineens binnen de muren van het Kremlin, zeer indrukwekkend en vooral de diverse kerken zijn ongelofelijk imposant. Er staan maar liefst vijf kerken bij elkaar. Opvallend is dat deze kerken enorm pompeus zijn van buiten, maar eigenlijk klein van binnen. Anders dan in west Europa waar de kerken juist van binnen veel groter zijn.

Onze gastheer Putin heeft het even laten afweten, want de staatszaken gaan nu eenmaal vóór het meisje (of het bezoek). Waarschijnlijk vond hij het toch te druk met al die Aziaten erbij. Volgestopt met een hele vracht extra geschiedenis gaan we met onze vertrouwde (Elsevier)-bus naar de kade van de Moska rivier, het hart van de stad. We maken een boottocht tot voorbij de universiteit en zien en passant diverse stadions van vervlogen tijden en ook een van de stadions voor het komende WK. Zo tegen zes uur zijn we weer terug in het hotel waar we even kunnen uitrusten voor de volgende activiteit, een lichttoer bij avond door de stad. Maar dat begint pas om 21:00 uur.

Geeft mooi gelegenheid om het dagverslag te maken. Morgen wordt ook weer spannend, want dan gaan we 's avonds naar een voorstelling in het Bolshoi theater waar voor we kaartjes hebben kunnen bemachtigen.

Omstreeks 21:00 beginnen we aan de lichtjestour door de stad, vergeleken bij de communistische periode is dit een verademing. Volgens zeggen heeft een voormalige burgemeester dat afgekeken in New York. Niet onverdienstelijk zoals gebouwen nu worden verlicht.

In de buurt van de universiteit en aan de kade tegenover een groot stadion is bijna iedere avond een samenscholing van bikers van allerlei pluimage, ook Hells Angels. Op advies van Vladimir stoppen we voor een rondje tussen de bikers. We hebben geen enkel probleem ervaren en hoe komt dat nou? Hier is een strikt zero tolerante beleid, géén drugs, géén alcohol en niemand die het aandurft dat te negeren. Er zijn een paar mobiele koffie en ijstentjes en dat is het dan. Verbazingwekkend wat voor een ontspannen sfeertje er heerst. Je loopt gewoon tussen die stoere binken en meiden, maakt een praatje of bewondert zijn of haar Harley. Onvoorstelbaar zoiets in ons landje. Het valt ook op hoe schoon en proper alles eruit ziet, voor zover wij gekomen zijn natuurlijk. Brede schone trottoirs, propere metro stations en noem maar op. Moskou is gewoon een fijne stad met veel gezellige straatjes en uitgaans gelegenheden. Er wordt redelijk engels gesproken, maar het is handig als je een beetje wegwijs bent in het Russische schrift. De grote hotel ketens zijn volop aanwezig en op goed nivo. Openbaar vervoer is prima en goedkoop.