botervliegje.reismee.nl

Hammerfest en verder zuidwaarts

Woensdag 8-augustus 2018

Het lijkt eentonig te worden, maar het weer speelt ook hier een belangrijke rol. De temperatuur is en blijft rond de 10*C, met daarbij een behoorlijke noordwester storm die de zee erg onrustig maakte. Van slapen kwam dan ook niet veel terecht en tijdens het verblijf in een van de havens vanmorgen snel even geprofiteerd om zonder te waggelen een douche te nemen.

Als we tegen 11:00 bij Hammerfest aankomen ligt de boot iets meer in de luwte en dat is duidelijk te merken. In Hammerfest blijft de boot ongeveer 2,5 uur aan de wal en daarvan maken we gretig gebruik om onze benen te kunnen strekken, want beweging dat missen we best wel op deze boot. We wandelen naar de katholieke kerk om die te bewonderen. Echt een mooie kerk. Op de terugweg doen we nog even een apotheek aan voor pillen tegen zeeziekte. Af en toe dreigde die de kop op te steken gisteravond, en een van de tafelgenoten kwam spontaan met Duitse pillen te hulp. Duits of niet het resultaat was positief. Vanaf nu doen we dat maar met eigen Noorse exemplaren. We zorgen in ieder geval op tijd aan boord te zijn voordat die om 12:45 vertrekt. We varen nu zuidwaarts een van de vele fjorden in en dat betekent meteen rustiger water.

Wat opvalt tijdens deze trip is dat er nogal wat Arabisch uitziende passagiers aan boord zijn, je zou kunnen denken dat ze op deze manier de hitte in eigen land proberen te ontvluchten.

Tegen de middag breekt de zon door en de rest van de dag blijft die ons volgen.

Vanavond hebben we geboekt voor een middernachts concert in Tromsø in de kathedraal waar we eerder geweest zijn.

Voor morgen staat een excursie op de lijst. De boot legt dan aan in Harstad waar een bus klaarstaat en dan pikken we de boot weer op in Sortland.

Het eten aan boord is in een woord geweldig en ruim voldoende. Wel eten op vaste tijden, voor het ontbijt en lunch kunnen we zelf plaats kiezen, maar bij het avondeten zijn we verdeeld in twee etappes, wij zijn als eerste ingedeeld en hebben een vaste zitplaats aan een voorbestemde tafel.

Nadat de boot omstreeks 23:45 in Tromso was aangemeerd konden we met de klaarstaande bussen naar de IJskathedraal waar een concert werd gegeven door een bariton, een saxofoniste en een pianist/organist. Het repertoire bestond uit Noorse volksliederen die al dan niet gearrangeerd werden uitgevoerd. Na afloop klonk als toegift de overbekende melodie van Mieke Telkamp: waarheen....op de piano en saxofoon.

Pierre en Hilda

Ik heb net je verhalen gelezen, prachtig! En je maakt wat mee zeg! Hebben we het wel eens over de boot missen, maar het zal je gebeuren. Gelukkig goed afgelopen. Wij zijn afgelopen weekend terug van Tenerife, en daar was het niet zo heet als hier!! Mooie foto's. Geniet nog van deze trip want zo te lezen zit er beweging genoeg in!

Tony v stratum

Ik geniet van jullie reisverhalen. Wat n verschil van temperatuur. Ik ben in z.frankrijk en het is er nog 33 gr om 23.55.

Jacques Geurts

Een prachtige reis. Geniet ervan.

Piet.

Wt een prachtige verhalen en dat in Scandiavia.
Hou is het met de reisleidster?
Toch geen m......streken meer?