botervliegje.reismee.nl

De eerste excursies

Zaterdag 27 april

Vandaag is in Nederland Koningsdag maar daar merken we hier in NKorea uiteraard niets van.

Om 07:00 liep mijn wekker af na een onrustige nacht, misschien de naweeën van de jetlag. Prima weer, 24gr. Na het ontbijt even wat georganiseerd op de kamer en water ingeslagen in de shop van het hotel. 3 flesjes van halve liter voor 1€, gekoeld en wel. Water uit de kraan moet je hier absoluut niet drinken. Ontbijt is uitgebreid Koreaans, dat is wennen geblazen met veel rijst, ik mis nu al de kaas en de koffie. De koffie die je hier krijgt is Nescafé met poedermelk. Alle dagen zijn bijna van minuut tot minuut volgepland. Eerst gaan we naar het museum voor techniek, uiteraard wordt alle lokale techniek uitgebreid getoond en uitgelegd hoe goed de NKoreanen wel niet zijn. Hier tegenover is het ruimtevaart museum, met raketten en een film. Ook was er schooljeugd (allemaal in uniform) bij die de film, kennelijk als verplicht nummer, volgden. Vervolgens naar een groot coöperatief waar voedsel voor de stad wordt geproduceerd, ook in vele modern aandoende kassen, waar we tomaten en komkommers hebben zien groeien. Op het grote terrein wonen ook de arbeiders met hun gezin. In é?n van die huisjes mochten we naar binnen, maar wel schoenen uit. Verder gaat het programma met een bezoek aan een hypermodern shoppend centre, waar letterlijk alles te koop is ook voor de gewone burger. Het is moeilijk om te bepalen of iets goedkoop is, maar een voorbeeld: een medereiziger kocht een paar mooi uitziende herenschoenen maat 42 voor 5€. Jammer dat er geen grotere maten zijn. Dit is een van de plaatsen waar je alleen met de lokale munt de WON kunt betalen. Dus eerst wat inwisselen, wat over is kun je later weer terugwisselen. Export van de WON is verboden, maar je mag kennelijk wel wat als souvenir meenemen. Hierna was het weer lunchtijd, deze keer helemaal in Koreaanse stijl met veel kimhsi erg gekruid, rijst en noedels en uiteraard stokjes. Kimhsi is een soort kool, scherp gekruid. Na deze lunch gaan we naar de Juce tower. Juce staat voor zelfredzaamheid, bedacht door de eerste leider. De toren is ca 140 meter hoog en de lift kost 5€. Geweldig uitzicht over de stad en dus weer een schitterend foto moment. Na deze bezichtiging komen we bij het workers monument met de drie symbolen, hamer sikkel en beitel waarna we de arc de triomph gaan bezien. Eerst met lift naar de grote zaal en dan 90 treden omhoog om van boven op de stad neer te zien. Op een groot plein hier nabij zien we groepen die oefeningen en trainingen uitvoeren waarschijnlijk voor de 1 mei viering. Ook zie je heel veel speciale e-bikes die ook zonder trappen flink doorrijden. In de grote zaal van de Arc krijgen we uitleg over de bouw en hoe goed de grote leider alles voor elkaar heeft gekregen. Als tussendoor genieten we van koffie of cappuccino in een diep donker etablissement ondertussen speelde André Rieu zijn walsen op de video, opgenomen in Maastricht. De cappuccino wilde ik afrekenen in lokale munt, maar eerst snapte ik niet waarom dat niet geaccepteerd werd, ze willen alleen dollars, euro's of Chinese RMB. Mijn horloge werkt niet goed, wil de Koreaanse tijd niet pakken, maar de iPhone biedt uitkomst. Overal op straat wordt handmatig schoongemaakt en gazons worden bijgewerkt kennelijk ook met handgereedschap. Het verkeer is voornamelijk vracht, busjes en grote bussen en taxi's, trolley bussen en trams, maar fietsers en voetgangers hebben de overhand. Zebra's zijn er wel, maar daar hebben de auto's voorrang boven de voetgangers. Privé autoverkeer is er wel, maar vermoedelijk alleen voor diplomaten en hoger geplaatsten. Het diner is wederom rijkelijk en uitgebreid op zijn Koreaans. Ik ben nog wat voorzichtig.

Alvast wat kaarten geschreven maar de postzegels plakken niet, dat moet het een prittstift. Morgen vroeg vertrekken we 08:00 uur.

Joop

Geweldig te lezen dit avontuur, Gerard! Benieuwd naar de volgende!

Wiel

Spannend om te lezen zo,n verhaal uit het buitenland.
Geniet er maar goed van.

Ton Stevens v stratum

Geniet van je reis Gerard