botervliegje.reismee.nl

Nog meer te zien in PYONGYANG

Woensdag 1 mei

We zijn halverwege deze trip. Het ontbijt is goed, veel Aziatische kost en een klein beetje Europees of westers. Vandaag zou de 1 mei viering moeten zijn, maar het is niet helemaal duidelijk wat onze groep gaat doen of wat we te zien krijgen. Soms wordt een programma op het laatste moment omgegooid of gecanceld zonder enige uitleg. Eerst gaan we naar het geboortehuis van de grote leider, na een forse wandeling door een park. Dit huis is helemaal geconserveerd en als een soort eerbiedwaardige plek ingericht om te laten zien hoe eenvoudig men leefde destijds. Er is kosten nog moeite gespaard om iets moois en indrukwekkends van het park erom heen te maken. Velen gebruiken deze vrije dag om ook naar deze plek te komen waarschijnlijk als eerbetoon. Het is dan ook erg druk en groep voor groep wordt tot het geboortehuis toegelaten. Vervolgens gaan we naar een groot pretpark waar velen zich vermaken met achtbaan, botsauto's en draaimolens. Ook hier weer is het door de vrije dag behoorlijk druk en we krijgen ruim een uur om hier rond te kijken en de sfeer te proeven. Contact met de bevolking is er nauwelijks, dat is eigenlijk niet zo verwonderlijk, want we verstaan of begrijpen elkaar moeilijk. Vlak voor vertrek krijgen we van de begeleidster een aangename verrassing in de vorm van een overheerlijk ijsje. De attracties zien er behoorlijk gedateerd uit en kunnen hier en daar wel wat verf en olie gebruiken, maar men vermaakt zich uitstekend, misschien bij gebrek aan beter vertier. De volgende stop is bij een ere begraafplaats voor gevallen martelaren en verzetstrijders, waar wederom namens de groep een eervolle bloemenceremonie plaatsvindt. Ieder graf is voorzien van de buste van de gevallene. Op weg naar de lunch stoppen we even bij het hamburger restaurant waar we gisteren waren voor een plaspauze. Op naar de lunch. Bij de ingang een drukte van jewelste met tientallen bussen, dus wij moesten een heel eind lopen om bij de gereserveerde BBQ plek te komen. In dit geval is het een groot park waar het lijkt of de hele stad er is neergestreken. Een heuvelachtig park waar ieder groepje een kleed uitrolt, waar er maar plaats is, en zich te goed doet met spijs en dank zelf meegebracht. Voor ons waren BBQ plekken gereserveerd waar we ons tegoed konden doen aan hoofdzakelijk eend en van alles daar om heen. Een ronde betonnen tafel met in het midden de vuurplek met kooltjes. Kennelijk toch iets verkeerds gegeten want ik kreeg ruzie met mijn ingewanden. Ons volgende doel is het circus, een immens gebouw, zeg maar een circustheater. Ik was er net op tijd om de herrie in mijn ingewanden tot kalmte te brengen. Ruim een uur lang groot acrobatisch spektakel van verschillende groepen, afgewisseld met clowns en muziek en dansgroepen. Van hier gaan we naar weer een andere supermarkt verdeeld over een drietal etages, daar krijgen we een uur de tijd om rond te snuffelen. Wel eerst geld omwisselen. Ik kijk mijn ogen uit wat er zoal te koop is, je kunt het haast niet bedenken of het is er gewoon, zelfs kompleete warmtepompen en eigen stroomvoorziening met zonnecellen. Ik wilde er twee notitiebloks kopen, maar helaas ik mocht er maar een meenemen, waarom is niet duidelijk. In de supermarkt was foto maken uitgesloten, ik werd erop gewezen toen ik toch een foto had gemaakt, maar die heb ik in ieder geval. Voor 10 € krijg je maar liefst 9000 won. na de aankoop het overgebleven geld weer teruggewisseld. Diner is wederom Koreaans en deze keer krijg ik ook mes en vork, want het gevecht met de stokjes wil maar niet tot het gewenste resultaat lijden. Wel uitstekend voor het (vermagerings)dieet. Door de ruzie in mijn ingewanden toch maar rustig aan gedaan met eten. Na aankomst in het hotel meteen te voet naar de cinema voor een film geregisseerd door de tweede leider. Het was een pure propaganda film die toevalligerwijs prima aansloot bij het circus van vanmiddag. Het verhaal ging over een meisje dat haar moeder vraagt wanneer zij ook zou kunnen vliegen net als een vlinder. Zij werkte als mijnwerkster en wilde dolgraag vliegen in het circus als acrobate en daar draaide het verhaal om. Uiteindelijk werkte ze zich op als acrobate in het circus. Na de film in het pikkedonker teruggelopen naar het hotel, met gelukkig het lampje van mijn telefoon. Leinie gebeld. Zondag kan ik pas weer bellen. Morgen vertrek om 09:00 uur. Een nacht verblijven we in Nampo niet ver van Pyongyang en de laatste nacht zijn we dan weer terug in Pyongyang. Het is dan inmiddels zaterdag en tijd voor de terugreis per trein naar Beijing.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!