botervliegje.reismee.nl

Op naar Görlitz

Donderdag 9 juli 2020

Omdat de weersverwachting voor later in de middag buien aangeeft besluiten we op tijd op stap te gaan met de fiets. Ons doel is om naar de stad Görlitz te fietsen, ongeveer 25km enkele reis. Heen gaat prima langs de Neisse, met een beetje wind in de rug. Onderweg veel vergane glorie uit de DDR tijd, soms mooi gerestaureerd maar ook nog veel in vervallen staat. Tegen de middag komen we aan in de Altstadt waar we genieten van heerlijk bakje koffie.

Op advies van een meneer bekijken we een voormalig koopmanshuis. Daar is niks aan gerestaureerd dus alles in oude staat. Het ligt aan een oude handelsroute vanuit het verre oosten, misschien wel een voormalige zijderoute. Best wel interessant om even te zien.

De grote kerk, genaamd St Petrus en Paulus, trekt onze aandacht en we komen terecht in een orgelconcert, waar we even de tijd voor nemen. Hier wordt keurig de anderhalve meter regel in acht genomen en het is zoeken naar plek.

Zo langzaamaan nemen we de fietsen weer en gaan op weg terug naar het klooster. Onderweg krijgen we al te maken met de eerder aangekondigde buien en wind tegen. Met de batterij een tandje hoger gaat dat weer prima. Halverwege is een schuilhut en daar nuttigen we ons meegebrachte belegde broodje.

Tegen drie uur zijn we bij het klooster terug en rekenen meteen de kosten af want we willen morgenvroeg op tijd op stap gaan.

Terugkijkend hebben we een fijne paar dagen beleefd.

Marrie Peursem

Petje af voor jullie sportiviteit op de fiets en jullie doorzettingsvermogen! Nog veel plezier met hopelijk wat mooier en aangenamere weersomstandigheden.

Joop

Leuk verslag weer. Kom goed thuis!

Gerrie

Leuk weer jullie reisverslagen te lezen en de foto's te bekijken.
Vooral het kasteel trok mijn aandacht en dan met name het bed ;-)

groetjes,
Gerrie