botervliegje.reismee.nl

Een dag in Sofia

Het zoveelste land op de reis dat we aandoen. Sofia is de hoofdstad van Bulgarije en daar gaan we vandaag naartoe. Nee hoor Sofia ligt niet aan de Donau dus er moest wel iets geregeld worden om tot daar te geraken. Een bustocht van maar liefst drie uur. Het eerste gedeelte vanaf de boot die aangemeerd ligt in Orjahovo is zeer armoedig met slechte wegen en vele half verlaten dorpen en vele bijna ingestorte huizen. Typische huizen voor de TV serie "ik vertrek". Onderweg is alles in het cyrillisch en dus nauwelijks te begrijpen met af en toe wat Engels. Het laatste deel komen we dan bij bergachtig gebied, de Balkan en wordt het een autosnelweg tot Sofia. Bij een van de zeldzame rustplaatsen wordt een sanitaire stop ingelast en gelegenheid voor een drankje. Tegen 11:00 komt de bus aan in Sofia en daar komt begeleidster Maria erbij naast Stephan. Beide beheersen het Nederlands prima en we gaan op de culturele tour. Belangrijke eerste stop is de kathedraal Alexander Nevski. Foto's zeggen meer. Ondanks een verbod lukte het om enkele foto's te maken en enkele van internet te plukken. De kripte onder de kathedraal is een onvoorstelbare verzameling iconen. Tot aan de lunch vervolgen we de culturele ontdekkingen. Lunchen doen we tot ongeveer kwart voor twee tegenover het presidentiële paleis. Dan wordt de wacht gewisseld waar we van genieten. De mooie overdekte markt biedt enkelen een pauze mogelijkheid. De bus staat inmiddels klaar om naar de boot te gaan, een rit van wederom drie uur met een plas pauze halverwege. Na terugkomst op de boot met plezier gedoucht want de temperatuur blijft onveranderd hoog tot wel 35°. Morgen laatste dag in Rousse. Dan is het later inpakken voor vertrek op donderdag vroeg.

Wat ons is opgevallen in Sofia dat je heel veel dure en dikke SUV’s ziet zelfs een goudkleurige. Toch geen teken van armoede, of toch? De begeleider vertelde ons dat je maar 10% belasting betaalt en dat gezondheidszorg en onderwijs gratis zijn. Volgens ons klopt hier iets niet of wij hebben de geld boompjes over het hoofd gezien.