botervliegje.reismee.nl

The Big Apple

Dinsdag, het weer is wederom saai voor de lezers wellicht, maar voor ons prima, veel mooie luchten en af en toe zon met nogal wat wind, maar niet hinderlijk en geen regen, temperatuur rond de 15gr. The Big Apple staat vandaag op ons menu en na een stevig ontbijt en een goede nachtrust laten we onze auto met rust en gaan met de trein van NJTRANSIT naar NY Penn station. Het is tamelijk ingewikkeld om uit vinden hoe je aan kaartjes kunt komen, maar uiteindelijk toch gelukt. Nou klagen wij in Nederland over het OV chip systeem, maar met onze trip naar NYC hadden we maar liefst drie soorten kaartjes nodig om uiteindelijk met de metro bij het WTC uit te komen. Dan is het systeem in Nederland nog niet zo verkeerd om met een chipcard overal mee te kunnen reizen. Uiteindelijk vonden we in de Underground iemand die ons wegwijs maakte in deze jungle en wat bleek, wij als senioren hoefden geen $ 2,75 per enkele rit te betalen, maar slechts $ 1,25 ! Maar dan moest wel het paspoort tevoorschijn komen om de leeftijd aan te tonen. Toen we dat eenmaal uitgevogeld hadden eerst naar het Roosevelt Island, dat hadden we gauw gezien. Wel erg rustig dat moet gezegd maar daar houdt het ook mee op. Vervolgens met de metro naar TIMESQUARE om de bekende drukte en sfeer van de BIG APPLE op te snuiven. Onderweg kom je verrassende dingen tegen zoals kerken die hier ineens wel open zijn. Onderweg de laatste vier weken hebben we heel wat kerken van allerlei pluimage gezien aan de buitenkant, maar geen van alle open voor bezichtiging. Hoe anders hier in NYC. Ineens staan we voor de Franciscus kerk, een waar juweeltje van binnen. In het Bryant park is van alles loos, zelfs een heuse schaatsbaan, heel bijzonder. Heerlijk genieten in het najaarszonnetje, terwijl een stel Fransen voor onze neus jeu de boules spelen. Het Empire state building trekt altijd weer en wat ons verbaasde is de enorme omwegen die je in het gebouw moet maken om uiteindelijk bij de liften te komen. Het uitzicht is prima, dankzij de harde wind. Op de 86ste verdieping genieten we van New York aan onze voeten. In het cafe genieten we nog even na met een wijntje en een glutenvrij biertje! Vanaf het Penn station gaan we met de metro naar het WTC, maar daar stopt de metro (nog) niet, wel een halte verder en vandaar lopen we terug. Zeer indrukwekkend. We moeten de tijd in de gaten houden omdat er een shuttle busje van hotel ons oppikt bij het station in Newark. Daarom gaan we op naar het Penn Station en nemen daar de trein naar NEWARK. Even wachten en het busje kwam ons ophalen naar het hotel. Daar hebben we vorstelijk gegeten en hebben we bij een drankje de dag nog eens doorgenomen. Zonder twijfel gaan we morgen nog eens uitgebreid naar ground zero terug.

jeu en truus

Een heel mooi verhaal,over wat deze stad te bieden heeft
En ik zeg maar zo;;;;;Zo kom je nog eens ergens;;;
Blijf genieten

Familie van Stratum Horst

Indrukwekkend! Geniet er van en tot snel weer!

Piet

Je zou denken, : die zijn al zo vaak in NYC geweest, die weten het wel. Niet dus. Maar 86 verdiepingen hoog is bijna niet voor te stellen. Moet een geweldig overzicht van de stad geven, lijkt me.