botervliegje.reismee.nl

In de Fjord bij Flåm

Dinsdag 30 aug 2016

Gisteravond rond middernacht kwam de loods aan boord om ons veilig de fjord in te loodsen en tegen 8:00 uur werd aangemeerd. Die hele toer hebben we maar aan de loods overgelaten en lekker op één oor gelegen. Ik weet niet hoe lang deze fjord is, maar dat moet een heel eind zijn.

Vervolgens het noorse weerbericht.

We komen aan bij een temperatuur van maximaal 6gr, maar ondanks dat en dankzij de windstilte is het niet onaangenaam. We doen het ermee.

We hebben een uitstapje geboekt met de FLÅMSBANA, die brengt ons net niet helemaal naar Myrdal, maar naar het station net daarvoor, Vatnahalsen. Ook niet slecht. De trein overbrugt over een afstand van 20km een hoogtevereschil van 811mtr.

Het is een heel georganiseer om die massa toeristen de trein in te krijgen en vervolgens in de stromende regen er weer uit, want niet alleen wij maar het merendeel heeft al dan niet veel of weinig grijze haren en soms een beetje minder mobiel dus dat uitstappen heeft wat tijd nodig. Maar goed eenmaal in Vatnahalsen een kleine klim naar een hotel waar we getracteerd worden op koffie (die stond er vast al enkele uren!) met noorse wafels gelardeerd met jam en zure room. Een prima combinatie overigens. Er waren zelfs glutenvrije wafels. Na dat genuttigd te hebben wilde of moest een groot deel van deze menigte een sanitaire stop maken en probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met twee van die beschikbare gelegenheden. Gelukkig had de trein enige vetraging en kon iedereen weer op tijd instappen. Alles is keurig in genummerde groepen ingedeeld waardoor het net geen georganiseerd chaos leek.

In dat hotel was gratis wifi en ik heb van die gelegenheid gebruik gemaakt om alvast wat foto's te uploaden. Foto's zeggen nu eenmaal meer dan duizenden letters. Zodra de kans er weer is ga ik weer los.

Het bleef zo'n beetje de hele dag door regenen, maar tegen de avond kwam een bleek zonnetje door.

Terug in Flåm bezoeken we nog het treinmuseum naast het station.

Voor de volgende dagen boeken we alvast excursies in Kristiansand en Oslo, om te voorkomen dat ze uitverkocht zijn.

Tegen het einde van de middag gaan de trossen los en wordt richting noordzee gekozen. We gaan uitgebreid dineren en worden aan tafel gedirigeerd met een zestal Australiërs. Best wel gezellig, maar omdat enkelen toch wel wat meer alcohol tot zich namen werd d conversatie moeilijker. We namen nog even een kijkje in het theater met een optreden van een (bekende?) Australische zanger.

Tijd om ons terug te trekken in de voortreffelijke hut.

jeu en truus

Ik heb altijd verlangd naart de fjorden ,maar ook daar kan het weer zeer slecht zijn,als ik naar jullie verhaal te werk ga
toch wil ik jullie aanraden ;;;GENIET _GENIET_GENIET
tot gauw

Frans

Leuke verhalen.
In Oslo mag je het Vigaland ( buiten ) museum niet missen
Geweldige stad.
Geniet ervan

Fred

Zo te zien erg rustig bij het zwembad. Geniet er maar van.
gr. Mary en Fred.