botervliegje.reismee.nl

De echte verhalen uit Moskou, de eerste dag

Dinsdag 8 mei 2018

Na een nacht nabij Schiphol is de dag stressloos kunnen beginnen en dus lekker op tijd op de luchthaven. Gisteravond met de trein rechtstreeks vanuit Venlo naar Schiphol, aldaar de gratis shuttle bus naar het hotel en vanmorgen met deze bus weer naar de luchthaven.

Alles loopt volgens plan en gezien de meivakantie valt de drukte erg mee. Geheel volgens schema vertrekt het vliegtuig naar onze bestemming, maar helaas zitten we niet naast elkaar. Dat komt waarschijnlijk omdat we in een groep van 45 personen reizen en dus zijn de plaatsen min of meer willekeurig ingedeeld. Maar goed na drie uur staan we in Moskou met schitterend weer en een temperatuur van 25gr. Na wat formaliteiten  komen we simpel door de grenscontrole en ontmoeten daar onze medereizigers.

Per bus gaan we naar de stad en ook hier ruimschoots files. Na ongeveer twee uur komen we in het prachtige hotel, onderweg worden we ruimschoots van informatie voorzien voor begeleider Vladimir, een geboren Rus die perfect Nederlands spreekt, dus dat oponthoud verveelde niet eens.

De klok is een uur vooruitgezet en om stipt 19:30 schuiven we aan tafel, waar we met enkele reisgenoten nader kennismaken. Vervolgens is er een interessante voordracht door Elsevier correspondent Crooymans die al jaren in Rusland woont gevolgd door discussies. Crooymans ging dieper in op een zevental misverstanden die over Rusland en de Russen de ronde doen. Een voor een tracht hij deze met goede argumenten te ontkrachten.

Voordat we naar onze kamer gaan waagden we een greep naar de roebels in de geldautomaat. De koers schijnt gunstig te zijn. 100 roebel is € 0.75.

Morgen is een strak geregeld programma op een stalinistische manier, ook ter gelegenheid van vrijheidsdag, met parades.

Jeu Verkoelen

Beste globetrotters ;;We wensen jullie fijne dagen bij Poetin
En bedenk wel;;;Roebels moeten rollen;;;

Joris Ruijter

IN het verslag 100 roebels 0.75 €. In ons schrijven stond 75 roebels voor 1€, dat is een iets andere verhouding. Maar ze mochten rollen hoor.