botervliegje.reismee.nl

Kirkenes verkennen en weer terugvaren

Dinsdag 7-augustus 2018

De afgelopen nacht was zeer onrustig en dat had een tweetal redenen. De storm op de Bartenz zee deed gevoelig zijn werk, waardoor de boot alles behalve kalm zijn werk kon doen. Af en toe moest je je even aan de matras vastgrijpen om niet uit bed te glijden. Het feit dat we gisteren nog maar net de boot niet gemist hebben speelde ook een beetje mee om de slaap maar moeilijk te pakken.

Vandaag zijn we de hele morgen in Kirkenes, het keerpunt van deze boottocht. Vanaf hier gaan we weer terug naar Bergen, het startpunt van deze reis. Kirkenes ligt in het uiterste puntje van Noorwegen tegen Rusland aan. We zouden een excursie naar de Russische grens kunnen maken, maar daar zien we vanaf ook vanwege het wilde weer. Wat we wel doen is een frisse neus halen met een wandeling naar het centrum. Gelukkig regent het niet al te uitbundig.

Ons is drie en een half uur tijd gegund, dat moeten we kunnen redden. Onderweg zien we een monument dat iets te maken moet hebben met de oorlog want we ontwaren het jaartal 1944 en kennelijk een Russische soldaat, maar het opschrift zowel in Noors als in Russisch is voor ons niet duidelijk buiten het jaartal. Ook komen we een voormalige schuilkelder tegen, maar die is pas na 12:30 uur te bezichtigen en dat is te laat voor ons. Wel doen we een kerk aan, die uitnodigend openstaat. Duidelijk een protestantse kerk, maar wel weer mooi van buiten en van binnen. De gelegenheid om een kaarsje op te steken laten we niet aan ons voorbijgaan evenals om enkele woordjes achter te laten in het grote gastenboek.

Vervolgens nemen we een consumptie in café Central, waarna we noodzakelijkerwijs weer terug moeten lopen naar de boot.

Na de lunch nemen we een paar uurtjes om wat rustig aan te doen. Dat brengen we door met lezen, een spelletje en het dagritme bijwerken.

Terwijl we denken dat we het wat rustiger aan kunnen doen wakkert de storm flink aan en dat voelt niet zo heel prettig. Ook tijdens het avondeten gaat de eetlust een beetje over door het stormachtige weer. Grote schuimkoppen op de rotsen.

Anny

Spannend en divers wat jullie meemaken.

Piet en Toos

Wat een avontuur. Wij genieten van je beschrijving ervan.
Je zou een boek kunnen schrijven Gerard.
Hopelijk gaat de storm liggen anders verliezen jullie kilo's.

Anneke

Jullie beleven een wat stormachtige reis zo te lezen ...

Jos

Heel avontuurlijk allemaal! Na een aantal dagen krijgen jullie zeebenen, gaat alles beter. Geweldige temperatuur (hier moeten we het doen met over de dertig graden leuk voor een aantal dagen maar niet weken!. Fijne vakantie samen.