botervliegje.reismee.nl

We zijn hier om te fietsen

Woensdag 8 juli 2020

Alle begin is moeilijk en dat is de waarheid. Vol goede moed stappen op de fiets en denken de juiste route te pakken te hebben, bijna stijl omhoog over een glibberig grindpad. Maar na bijna twee kilometer blijkt toch dat we verkeerd zitten en dat we weer terug bergafwaarts moeten. Dan maar de juiste route nemen op weg naar Rosenthal langs de Neisse rivier. Dit keer wel een schitterend fietspad op de grens met Polen. In Rosenthal aangekomen denken we koffie te nemen, maar die kun je alleen kopen bij de plaatselijke fleischerei. ( Rosenthal isnet als vroeger bij ons een kerk, café en een stuk of vijf boerderijen) Prima koffie, maar intussen begint het te regenen en besluiten we maar om weer terug te fietsen. Gelukkig doet de regenkleding zijn uiterste best, maar of we dit nou leuk vinden om kleddernat te worden, nou nee dus.

We gaan met een langere rondleiding mee door diverse gebouwen van het klooster complex en ontdekken zo nog meer details van het klooster en haar ontstaan. Ook het kloosterleven blijft niet onbelicht en zo ervaren we dat je zo kunt intreden en als je er na een aantal jaren weer wilt uittreden dan leggen ze je niets in de weg. Je moet in het klooster wel leven naar de regels van Benedictus. Jonge mensen zeer welkom.

Tussendoor geniet ik van quarkstroebl met ijs.

'Savonds dineren we in de klosterschenke en zitten in het overvolle etablissement gezellig met een Duitse einzelgänger aan de ronde tafel en wisselen onze wederzijdse reisbelevenissen uitvoerig uit. Intussen klaart het weer op en ook de vooruitzichten voor morgen zijn positief. Dus pakken we dan weer vol goede moed onze fietsen.