botervliegje.reismee.nl

Op weg naar Zwitserland

Donderdag 9 september 2021

Vandaag worden we geacht om op stap te gaan. Oké het is onze eigen keuze dat is waar. Rond 08:00 uur staat onze taxi klaar en Piet brengt ons keurig naar station Viersen. Tussen Venlo en Viersen rijden deze week geen treinen vandaar die opstap in Viersen. Eigenlijk zouden we de trein moeten nemen van 09:31 naar Duisburg, maar er gaat er een om 08:45 en die nemen we, ook al omdat station Viersen niet de prettigste plek is om lang te wachten. Ruim op tijd zijn we dan in Duisburg en zoals vaak toch wel toe aan een lekkere bak koffie. Zo'n beetje alle ellende komt daar effe bij elkaar. Eerst moeten ze bij Starbucks weten of we gevaccineerd zijn, de hele rugzak moet uitgepakt om dat gele boekje te vinden. De koffie is van redelijke kwaliteit, maar het tafeltje is onverwacht wiebelig en hup daar gaat een deel van de koffie over de kleding en de vloer. Oké dat overleefd hebbende spoeden we ons naar de juiste perron. We zien de ICE naar Basel op het andere spoor staan, maar daarvoor hebben we geen ticket dus rustig wachten op de EC waar we voor gereserveerd hebben en die blijkt door te gaan naar Zürich en dat is dan weer een meevaller, want daar moesten we toch al overstappen. Het zou een overstap schelen dus. We moeten het overleggen met de volgende conducteur.

Het weer is perfect. Maar daar merken we weinig van in deze airconditioning trein.

We zitten vlakbij het restauratie rijtuig en rond het middaguur nemen we een warme lunch wat voor de trein best wel smakelijk is, voor Leinie macaroni en zelf neem ík ravioli.

Onderweg stoppen we op enkele grote stations. Zo rond half drie is kennelijk de airco uitgevallen en werd het steeds benauwder in de trein, maar na een uurtje doet die het gelukkig weer. Op enkele druppeltjes na blijft het overwegend droog en bewolkt. Het landschap waar we doorheen rijden is een afwisseling van maïs en uitgebloeide zonnebloem velden. Effe voorbij Freiburg trok kennelijk iemand aan de noodrem en stopte de trein in the middle of nowhere. Na een minuut of tien gaat de reis weer verder.

Met extra vertraging vertrekt de trein uit Basel, maar vanwege die vertraging moet die een omweg maken naar Zürich. In Zürich stappen we over op de trein naar Sankt Gallen, waar we 19:00 uur aankomen. Alles bij elkaar dus net iets meer dan 10 uur in de trein gezeten. In Sankt Gallen aangekomen was het nog even zoeken naar het gereserveerde hotel, maar met een beetje vragen kwamen we er. Een heel mooi hotel in een prachtige omgeving. Moe maar voldaan vonden we de gereserveerde kamer die niks te wensen overliet. 'S avonds hebben we nog even door de stad gewandeld en hebben de dag afgesloten op een terrasje onder het genot van een heerlijk glas wijn.

Joop

Fijne reis gewenst!

Gerrie

Prettige vakantie en geniet er samen van.

karel

een heel fijne treinvakantie zwitserland is heel mooi

Marjan Peursem

Een hele fijne reis toegewenst. Geniet er van.

Groetjes van John, Marjan en Eamon.