botervliegje.reismee.nl

De tweede dag in Zwitserland

Vrijdag 10 september 2021

De dag begint met schitterend mooi weer, precies wat we nodig hebben. Als eerste gaan we het zogenaamde Klosterviertel bezoeken, dat ligt precies recht tegenover ons hotel. Maar natuurlijk was ons daarvoor het ontbijt gegund in het naastgelegen congrescentrum van hetzelfde hotel. Goed van energie voorzien op naar onze eerste stop van het Klosterviertel, de kathedraal, want het museum en Stiftbibliotheek gaan pas om 11 uur open. In de kathedraal worden we verrast met een kort orgelconcert. De pracht en praal zijn bijna onbeschrijfelijk en het onderhoud is ronduit geweldig. Na een cappuccino op een terrasje worden we keihard met de neus op de feiten gedrukt hoe duur hier alles wel niet is. We wisten wel zo'n beetje dat Zwitserland niet het goedkoopste land is, maar dat de prijzen zo geëxplodeerd zouden zijn dat verbaasde ons toch wel. Koffie kost doorgaans rond de 6 euro en voor een glas wijn moet je niet verbaasd staan dat dat meer dan 8 euro kost. Maar niet getreurd we zijn op vakantie.

Nu dan naar het beroemde Stifmuseum en bibliotheek. Je mag er alleen in met speciale sloffen over je schoenen om de kostbare houten vloer niet te beschadigen. Het is bijna onvoorstelbaar de collectie die hier bewaard wordt. En ook de schilderingen op de plafonds zijn uniek. Je kunt er rustig van genieten, daarvoor staan stoeltjes. Voor de lunch nemen we een tomatensoep op een terrasje. We hebben geboekt voor de rondleiding in een ander gedeelte van het complex maar die is om 15:00. We hebben nog even tijd en verkennen ondertussen de juiste weg naar het station vanwaar morgen onze trein vertrekt naar luzern. Om 15:00 is dan de rondleiding, maar de spreker doet zijn uiterste best in het lokale dialect zodra we er niet zoveel van hebben meegekregen. De getoonde video's hebben ons dan toch de nodige informatie verschaft. Vlakbij het hotel moet een kabelbaan zijn naar het hoger gelegen stadsdeel. Na wat vragen komen we er bij uit. Om een ticket te bemachtigen heb je weer veel geduld nodig. Uiteindelijk lukte het en schrik niet, voor één minuutje op en neer kostte dat 9,80. Ondertussen werd de regio met een beetje regen verrast, maar dat stelde niet zoveel voor.

Voor ons avondeten kozen we een aanbevolen restaurant. De goldene Leue, dat zoiets moet zijn als de gouden leeuw.

Voldaan en met de rugzak bomvol herinneringen en de maag goed gevuld, gingen naar het hotel terug om verder uit te zoeken hoe en wat ons morgen te doen staan.

Joop

Weer leuk te lezen.

Erna

Heel veel plezier! Wij genieten mee door jullie verhalen en foto's.

Gerrie

ja....die Schweiz... ein teueres Pflaster !!